Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Світове господарство і міжнародні економічні відносини


Юрченко Юрій Миколайович. Розробка механізму стратегічного планування на залізничному транспорті : Дис... канд. наук: 08.00.03 - 2009.



Анотація до роботи:

Юрченко Ю.М. Розробка механізму стратегічного планування на залізничному транспорті. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.03 – економіка та управління національним господарством. Українська державна академія залізничного транспорту, Харків, 2009.

Досліджено проблеми організації стратегічного планування на залізничному транспорті. Розроблено механізм стратегічного планування, особливістю якого є виділення двох рівнів формування стратегічних цілей, врахування структурних змін в галузі, підхід до формування господарського портфеля залізниць, який на рівні структурних підрозділів складається із стратегічних бізнес-одиниць, а на рівні залізниці – із стратегічних сегментів залізничного транспорту.

Удосконалено методологічні основи оцінки стратегічного потенціалу залізничного транспорту шляхом поєднання ресурсного і цільового підходів та врахування узгодженості між його складовими по господарствах залізниці.

Розроблено механізм взаємодії підприємств залізничного транспорту з підприємствами зовнішнього середовища через створення стратегічних альянсів. Запропоновано напрямки удосконалення процесу реформування залізничного транспорту.

На основі проведеного дослідження можна зробити наступні висновки та пропозиції:

1. Використання стратегічного підходу в плановій діяльності залізничного транспорту спрямовано на забезпечення його стабільного розвитку. В зв’язку з цим зростає значущість теоретичних та методичних розробок щодо реалізації інструментів стратегічного планування на залізничному транспорті. Проведений аналіз роботи залізничного комплексу та визначених факторів зовнішнього та внутрішнього середовища, які негативно впливають на функціонування галузі, дослідження світового досвіду щодо процесів реформування залізничного транспорту дозволили зробити висновок про необхідність забезпечення процесів управління його структурною перебудовою інструментами стратегічного планування адекватними стратегічній меті сучасної економіки та враховуючими специфіку галузі.

2. В дисертації обґрунтовано механізм стратегічного планування, націлений на забезпечення конкурентоспроможності залізничного транспорту в довгостроковому періоді. Особливістю розробленого механізму є виділення двох рівнів формування стратегічних цілей, врахування структурних змін при аналізі внутрішнього середовища, формування на рівні залізниці стратегічних сегментів, а на рівні структурних підрозділів залізниць – стратегічних бізнес-одиниць.

3. Запропонований методологічний підхід до оцінки стратегічного потенціалу, який базується на визначенні наявності стратегічного потенціалу по господарствах залізниці, узгодженості між окремими складовими стратегічного потенціалу господарств, його відповідності стратегічним цілям та завданням розвитку. На основі зазначеного підходу розроблено методичні рекомендації щодо оцінки потенціалу стратегічного сегмента залізничного транспорту.

4. Встановлено склад стратегій управління за рівнями прийняття стратегічних рішень, які відповідають існуючій структурі управління залізничним транспортом. Виділено 5 рівнів прийняття рішень з розробки стратегії: Рада "Укрзалізниці", Головні Управління "Укрзалізниці", залізниці, їх дирекції, структурні підрозділи. Виходячи з рівня концентрації управлінських функцій доцільно розрізняти макро- та мікрорівень формування стратегій розвитку.

5. Доведено, що реалізація стратегічного планування на залізничному транспорті можлива шляхом створення проектних груп і ситуаційних центрів. Уточнено роль та завдання ситуаційних центрів в системі стратегічного планування.

6. Обґрунтовано механізм формування господарського портфеля залізниці, який на рівні структурних підрозділів залізниць складається із стратегічних бізнес-одиниць, а на рівні залізниці - із стратегічних сегментів, кожний з яких на відміну від стратегічних бізнес-одиниць, охоплює напрямок діяльності, що характеризується унікальною комбінацією ключових факторів успіху та складається із стратегічних бізнес-одиниць та підприємств зовнішнього середовища, які забезпечують роботу відповідного сегмента.

7. Запропоновано забезпечити ефективну та довгострокову взаємодію між підприємствами залізничного транспорту та підприємствами зовнішнього середовища, які входять до одного стратегічного сегмента на основі застосування такої форми партнерства, як стратегічний альянс.

8. Впровадження розробок щодо інструментів стратегічного планування дозволяє визначити напрямки удосконалення стратегічного планування, які сприяють адаптації підприємств галузі до нестабільного зовнішнього середовища. Практичне використання запропонованих методологічних рекомендацій дозволить залізничному комплексу більш чітко орієнтуватися у ринкових умовах господарювання та виконувати комплекс робіт з формування стратегій розвитку і управління.

Публікації автора:

Статті у наукових фахових виданнях:

  1. Юрченко Ю.Н. Пути совершенствования планирования грузовых перевозок в Украинской ССР / Юрченко Ю.Н. – М.: ВНИИЖТ. – 1984. – С.73–76.

  2. Юрченко Ю.Н. Транспортный фактор в стратегическом планировании деятельности предприятий / Юрченко Ю.Н. // Вісник економіки транспорту і промисловості. – 2003. – №4. – С.104–108.

  3. Юрченко Ю.М. Удосконалення планування на залізничному транспорті на основі стратегічного підходу / Юрченко Ю.М. // Вісник економіки транспорту та промисловості. – 2008. – № 21. – С.154–157.

  4. Юрченко Ю.М. Управління розвитком економічного потенціалу підприємств залізничного транспорту / Юрченко Ю.М. // Вісник економіки транспорту і промисловості. – 2008. – №24. – С.151–154.

  5. Юрченко Ю.М. Розробка моделі стратегічного планування на залізничному транспорті / Юрченко Ю.М. // Економіка: проблеми теорії та практики. – Вип. 246. : Том І. – 2009. – С.134–140.

  6. Юрченко Ю.М. Напрямки удосконалення процесу реформування залізничного транспорту / Юрченко Ю.М. // Економіка; проблеми теорії та практики. – Вип. 247. : Т5. – 2009. – С.1123–1129.

  7. Юрченко Ю.М. Обґрунтування механізму взаємодії підприємств залізничного транспорту з підприємствами зовнішнього середовища / Юрченко Ю.М. // Вісник економіки транспорту та промисловості. – 2009. – № 25. – С.54–59.

Матеріали конференцій:

  1. Юрченко Ю.Н. Совершенствование расчетов себестоимости грузовых железнодорожных перевозок./ Юрченко Ю.Н. // Проблеми економіки транспорту: матеріали 2-ї Міжн. наук.-практ. конф., 16-17 травня 2002р., Дніпропетровськ / М-во транспорту та зв’язку України, ДІІТ. – Дніпропетровськ: ДІІТ, 2002. – С. 64

  2. Юрченко Ю.Н. К вопросу учета транспортных затрат в функционировании единой транспортной системы страны / Юрченко Ю.Н. // Проблеми міжнародних транспортних коридорів та єдиної транспортної системи України: матеріали 1-ї Міжн. наук.-практ. конф., 3-5 червня 2004р., смт Коктебель. / М-во транспорту та зв’язку України, Укр. держ. акад. зал. тр. – Х. : УкрДАЗТ, 2004. – №7. – С. 42–43.

  1. Юрченко Ю.М. Витрати транспорту і спеціалізація виробництва / Юрченко Ю.М. // Проблеми міжнародних транспортних коридорів та єдиної транспортної системи України: матеріали 2-ї Міжн. наук.-практ. конф., 7-11 червн. 2006р., смт Коктебель / М-во транспорту та зв’язку України, Укр. держ. акад. зал. тр. – Х. : УкрДАЗТ, 2006. – №14.– С.83–84.

    Юрченко Ю.М. Про необхідність розробки стратегії розвитку залізничного транспорту України / Юрченко Ю.М. // Проблеми міжнародних транспортних коридорів та єдиної транспортної системи України: матеріали 4-ї Міжн. наук.-практ. конф., 1-6 червн. 2008р., смт Коктебель / М-во транспорту та зв’язку України, Укр. держ. акад. зал. тр. – Х. : УкрДАЗТ, 2008. – № 22. – С.85–86.