Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Біологічні науки / Фізіологія людини і тварин


Ратинська Оксана Миколаївна. Розумова працездатність в учнів старшого шкільного віку при різних типах погоди : дис... канд. біол. наук: 03.00.13 / Тернопільська держ. медична академія ім. І.Я.Горбачевського. — Т., 2004. — 154арк. — Бібліогр.: арк. 127-149.



Анотація до роботи:

Ратинська О.М. Розумова працездатність в учнів старшого шкільного віку при різних типах погоди. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата біологічних наук за спеціальністю 03.00.13 – фізіологія людини і тварин. – Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Київ, 2005.

Дисертація присвячена вивченню розумової працездатності в учнів старшого шкільного віку при різних типах погоди. Показано, що розумова працездатність старшокласників змінюється за різних типів погоди. І тип погоди є найсприятливішим для виконання розумової роботи як юнаками, так і дівчатами, а найгіршим для інтелектуальної праці є ІІІ тип погоди. У старшокласників виявлено вірогідне зростання тривалості складної сенсомоторної реакції та зниження максимальної швидкості переробки інформації із погіршенням погодних умов. Встановлено, що в учнів 15-17 років при ІІІ типі погоди погіршується сприймання, увага, пам’ять та мислення у порівнянні із відповідними показниками при метеоситуації І типу. З’ясовано, що у дівчат 16 років продуктивність, точність та стійкість уваги переважали над такими у 15-річних учениць при І і ІІІ типах погоди. У юнаків та дівчат 17 років показники уваги були вищими, ніж у 15-річних осіб їхньої статі при однакових типах погоди. Доведено, що пам’ять у старшокласників покращувалась у віковому періоді від 15 до 17 років. Виявлено, що дівчата 15 років мали кращі значення продуктивності уваги та пам’яті від хлопців їхнього віку; для 16-річних учениць характерні вища швидкість складної сенсомоторної реакції, більша стійкість уваги та краща пам’ять, ніж у юнаків; дівчата 17 років мали більшу швидкість складної сенсомоторної реакції та вищі показники пам’яті від їх однолітків при однакових типах погоди.

  1. Розумова працездатність старшокласників змінюється за різних типів погоди. І тип погоди є найоптимальнішим для виконання розумової роботи як дівчатами, так і юнаками, а найгіршим для інтелектуальної праці є ІІІ тип погоди.

  2. Виявлено вірогідне зниження швидкості складної сенсомоторної реакції та максимальної швидкості переробки інформації із погіршенням метеоумов. Між дівчатами та юнаками були відсутні відмінності простої сенсомоторної реакції за різних типів погоди, як і складної сенсомоторної реакції у віці 15 років при однакових типах. Проте, сенсомоторна реактивність у 16-річних хлопців була на 6,95 % вищою, ніж у дівчат їхнього віку за ІІ типу погоди, а у віці 17 років мали на 14,97 % більшу тривалість цієї реакції при ІІ та – на 12,48 % – при метеоситуації ІІІ типу.

  3. Показники сприймання простору та часу в учнів 15-17 років були найвищими при метеоситуації І типу. ІІІ тип погоди негативно впливав на сприймання у школярів. Відмінностей сприймання простору і часу у юнаків та дівчат за однакових погодних умов не встановлено.

  4. Увага погіршувалась при ІІІ типі погоди. У дівчат 15 років була вищою продуктивність уваги, а у 16 років більшою стійкість, продуктивність та інтегральний показник стійкості, ніж у юнаків їхнього віку за однакових типів погоди. У дівчат 16 років була більшою стійкість, вищою продуктивність та точність уваги від 15-річних учениць лише при І типі погоди, а інтегральний показник стійкості уваги у віці 16 років переважав від 15-річних при метеоситуаціях І і ІІІ типів. У школярок 17 років точність уваги була кращою від 15-річних учениць за усіх типів погоди, а інтегральний показник стійкості переважав лише при метеоситуації ІІІ типу. У хлопців 17 років була вищою продуктивність уваги від 15-річних юнаків при ІІ типі погоди і від 16-річних – при метеоситуаціях ІІ і ІІІ типів.

  5. Показники короткотривалої зорової пам’яті знижувались при погоді ІІІ типу. У віковому періоді від 15 до 17 років спостерігалось покращення пам’яті при різних погодних умовах. Дівчата мали вищі показники короткотривалої зорової пам’яті від хлопців їхнього віку за однакових типів погоди.

  6. Виявлено і зниження процесів мислення із погіршенням погодних умов. У 15-річних школярів індивідуальні якості мислення за метеоситуації ІІІ типу знизились на 13,3 % від таких за І типу погоди. У віці 16 років вони становили на 14,9 % менше, ніж при І типі. У віці 17 років – були нижчими на 16,9 %.

  7. Отримані експериментальні дані можуть бути використані як теоретичне підґрунтя для вирішення питань індивідуалізації, диференціації та оптимізації навчання, прогнозування метеорезистентності та метеочутливості, профорієнтації і професійного психофізіологічного відбору, оцінки функціонального стану організму старшокласників.

Публікації автора:

  1. Вадзюк С.Н., Ратинська О.М. Мислення у дітей старшого шкільного віку за різних типів погоди // Наукові записки Тернопільського державного педагогічного університету ім.Володимира Гнатюка. Серія: Біологія. – 3003. – Т. 20, № 1. – С. 65-68.

  2. Вадзюк С.Н., Ратинська О.М. Сенсомоторні реакції в учнів старшого шкільного віку при різних типах погоди // Фізіологічний журнал. – 2004. – Т. 50, №1. – С. 81-83.

  3. Вадзюк С.Н., Ратинська О.М. Стан короткотривалої зорової пам’яті в учнів старшого шкільного віку за різних типів погоди // Гігієна населених місць. – 2004. – Т. 43, № 1. - С. 512-521.

  4. Вадзюк С.Н., Ратинська О.М. Стан сприймання у дітей старшого шкільного віку за різних типів погоди // Таврический медико-биологический вестник. – 2004. – Т. 7, № 1. – С. 22-26.

  5. Вадзюк С.Н., Ратинська О.М. Стан уваги дітей старшого шкільного віку при різних типах погоди // Гігієна населених місць. – 2003. – Т. 41, № 4. - С. 319-323.

  6. Ратинська О.М. Стан пам’яті дітей старшого шкільного віку при різних типах погоди // Матеріали VI Міжнародного медичного конгресу студентів та молодих учених. – Тернопіль: Укрмедкнига. – 2002. –С. 242.

  7. Ратинська О.М. Стан психофізіологічних функцій у дітей старшого шкільного віку при різних типах погоди // Матеріали VIІ Міжнародного медичного конгресу студентів та молодих учених. – Тернопіль: Укрмедкнига. – 2003. –С. 209.

  8. Ратинська О.М. Стан уваги дітей старшого шкільного віку за різних типів погоди // Матеріали IV Української конференції молодих вчених, присвяченої пам’яті академіка Володимира Веніаміновича Фролькіса. – К.: Ін-т геронтології АМНУ. – 2003. – С. 196.

  9. Ратинська О.М. Функціональна рухливість нервових процесів в учнів старшого шкільного віку при різних типах погоди // Матеріали наукової конференції студентів та молодих вчених з міжнародною участю. – Вінниця: Нова книга. – 2004. – С. 73.

  10. Вадзюк С.Н., Ратинська О.М. Вплив погоди на мислення у дітей старшого шкільного віку // Тези доповідей Всеукраїнської наукової конференції, присвяченої 160-річчю кафедри фізіології людини і тварин Київського національного університету імені Тараса Шевченка. – Київ: Український фітосоціологічний центр. – 2002. – С. 23.

  11. Вадзюк С.Н., Ратинська О.М. Нейродинамічні властивості нервової системи у дітей старшого шкільного віку при різних типах погоди // Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конф. “Довкілля і здоров’я”. – Тернопіль: Укрмедкнига. – 2003. – С. 26-27.

  12. Вадзюк С.Н., Ратинська О.М. Сприйняття простору у дітей старшого шкільного віку за різних типів погоди // Матеріали XLVI підсумкової науково-практичної конференції “Здобутки клінічної і експериментальної медицини”. – Тернопіль: Укрмедкнига. – 2003. – №1. – С. 80.