Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


Грищенко Надія Андріївна. Розвиток комунікативних умінь учителів у системі методичної роботи загальноосвітньої школи : Дис... канд. пед. наук: 13.00.04 / Кіровоградський держ. педагогічний ун-т ім. Володимира Винниченка. — Кіровоград, 2006. — 214арк. : табл. — Бібліогр.: арк. 167-182.



Анотація до роботи:

Грищенко Н.А. Розвиток комунікативних умінь учителів у системі методичної роботи загальноосвітньої школи. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук зі спеціальності 13.00.04 – теорія та методика професійної освіти. – Кіровоградський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка.– Кіровоград, 2006.

Дисертаційне дослідження присвячується актуальній проблемі сучасної теорії і практики – розвитку комунікативних умінь учителів у системі методичної роботи загальноосвітньої школи. Воно спрямоване на вирішення суперечностей між зростаючими вимогами суспільства і держави до вчителя щодо змісту, методів, засобів, форм мовленнєвої діяльності і недостатністю спеціально організованої підготовки щодо комунікативної діяльності учителя; між інноваційними процесами в умовах гуманізації освіти і сучасними вимогами до системи методичної роботи в загальноосвітній школі.

Теоретично обґрунтовано й експериментально перевірено модель методичної роботи в загальноосвітній школі. На відміну від традиційної, в якій переважають інформаційні підходи, в ній основну увагу звернено на формування творчої особистості, підготовку до інноваційної діяльності, де провідним компонентом є мистецтво комунікаційних можливостей учителя.

1. Педагогічна діяльність у сучасному соціумі відзначається необхідністю навчання й практичної підготовки протягом всього життя. Вона вимагає від педагога певних особистих якостей, ґрунтовних професійних знань, умінь, навичок, в тому числі розвинених комунікативних умінь.

У науково-педагогічній літературі комунікативні вміння учителя розглядаються як здатність належним чином організовувати обмін інформацією, доцільно використовуючи вербальні і невербальні форми роботи, уміння організовувати взаємодію з дітьми, колегами, батьками, знаходити правильний підхід до них, встановлювати відповідні взаємини, спрямовані на створення сприятливого психологічного клімату, а також на психологічну оптимізацію навчально-виховної діяльності та стосунків. Вони є виявом професійних якостей учителя, необхідних для його педагогічної діяльності, педагогічної майстерності.

2. Проаналізовано стан методичної роботи в загальноосвітній школі та її можливості щодо розвитку комунікативних умінь учителів. Запропоновано експериментальну модель методичної роботи, спрямовану на розвиток комунікативних умінь учителя, та охарактеризовано основні її складові: організацію роботи педагогічної ради, науково-методичної ради школи, тренінгу самоусвідомлення, теоретичних семінарів, семінару-практикуму “Діалог в навчально-виховному процесі сучасної школи”, конкурсу “Учитель року”, роботи педагогічних студій, школи удосконалення комунікативної компетентності учителя, школи професійної майстерності, методичних об'єднань, cамоосвіти вчителя.

3. У процесі дослідження експериментальне підтвердження отримала гіпотеза про наявність взаємозв’язку між рівнем розвитку комунікативних умінь учителя та структурою, змістом, формами методичної роботи в загальноосвітній школі. При цьому впровадження у систему методичної роботи школи підсистеми, спрямованої на розвиток комунікативних умінь учителів, значно покращує ефективність їх розвитку. Організація методичної роботи в загальноосвітній школі передбачає дотримання принципів системності, варіативності, оптимальності, поєднання інноваційних і модернізованих традиційних форм роботи, використання психолого-педагогічної діагностики.

4. Визначальною умовою ефективності методичної роботи є індивідуальна робота вчителя, підвищення його педагогічної майстерності, складовим компонентом якої виступають комунікативні уміння педагога.

5. У процесі дослідження експериментально перевірено і доведено ефективність запропонованої автором моделі методичної роботи з розвитку комунікативних умінь учителя в загальноосвітній школі. Її провідні компоненти:

- формування нового педагогічного світогляду та належної методичної культури вчителя;

- дотримання принципу співробітництва та особистісно орієнтованого підходу;

- використання діалогових форм методичної роботи;

- надання проблемного, дослідницького характеру методичній роботі;

- створення умов для вдосконалення вчителем своїх знань з мови;

- створення в процесі організації методичної роботи умов для самореалізації особистості вчителя;

- участь учителя в самоуправлінні.

6. Діяльність методичних служб з розвитку комунікативних умінь учителів забезпечується у процесі послідовного здійснення таких етапів: формування “проблемного поля”, тренувального етапу, педагогічної рефлексії, самоосвіти.

7. Розвитку комунікативних умінь учителя сприяє створення на основі гуманістичних засад відповідного мікроклімату в педагогічному колективі на основі прогностично змодельованої мети, змісту та засобів її реалізації, соціально значущих мотивів та психологічної готовності вчителя до підвищення своєї педагогічної майстерності.

8. У процесі констатувального екперименту за допомогою бесід, анкетування, оцінки експертів, самооцінки, роботи з шкільною документацією, математичної обробки та узагальнення результатів оцінювання, було визначено рівні сформованості комунікативних умінь учителів загальноосвітньої школи, рейтинг впливу на їх розвиток визначених чинників у системі методичної роботи, здійснено моніторинг форм методичної роботи з розвитку комунікативних умінь учителів загальноосвітньої школи.

9. На заключному етапі експерименту було використано ту ж сукупність методів діагностики рівнів розвитку комунікативних умінь учителя, що використовувалася на початку. Порівняння отриманих даних засвідчило, що рівні розвитку комунікативних умінь учителів, коефіцієнт впливу визначених чинників зросли як у порівнянні з доекспериментальними даними, так і з аналогічними показниками контрольних груп

10. Визначено, що найбільший вплив на розвиток комунікативних умінь учителів мають ті форми методичної роботи, в основі яких лежить діалогічна взаємодія, це, перш за все, – семінари-практикуми, консультації, участь у роботі шкіл передового педагогічного досвіду.

11. На основі узагальнення положень науково-педагогічної літератури та даних експериментальної роботи розроблено методичні рекомендації керівникам загальноосвітніх навчальних закладів щодо організації методичної роботи з розвитку комунікативних умінь учителя.

Висновки дають підставу стверджувати, що вихідна методологія є правильною, концепція дослідження результативною. Визначені і обгрунтовані в першому розділі теоретичні положення реалізовано, мету досягнуто, а сукупність отриманих наукових результатів матиме позитивне значення для теорії і практики організації методичної роботи в загальноосвітній школі.

Впровадження в практику роботи загальноосвітньої школи результатів дослідження дає можливість ефективно розвивати комунікативні уміння учителів у системі методичної роботи загальноосвітньої школи та досягти на цій основі зростання їх педагогічної майстерності.

Водночас, дане дослідження не претендує на повноту і вичерпність розгляду зазначеної проблеми. До питань, які потребують подальшого дослідження, ми відносимо такі: вивчення ролі самоосвітньої діяльності у підвищенні комунікативної активності педагога, вивчення взаємозалежності педагогічних якостей учителя і його педагогічних умінь, дослідження мовленнєвих і немовленнєвих засобів педагогічної комунікації.

Публікації автора:

1. Грищенко Н.А. День итогов как одна из форм педагогического анализа внутришкольной информации // Аналитическая деятельность руководителей – условие оптимального управления школой. Методические рекомендации международной научно-практической конференции (10-15 сентября 1997 г. – Симферополь: Крымский научно-методический центр управления образованием АПН Украины, Симферопольский государственный университет, 1997. – С.32-33.

2. Грищенко Н.А. Науково – методична робота в школі як компонент управління навчально-виховним процесом // Наукові записки КДПУ ім. В.Винниченка: Педагогічні науки. – Кіровоград, 2001. – Випуск 38. – С.52 - 57.

3. Грищенко Н.А. Деякі проблеми методичної роботи в школі // Наукові записки КДПУ ім. В.Винниченка: Педагогічні науки. – Кіровоград, 2001. – Випуск 39. – С.24-25.

4. Грищенко Н.А. Оновлення змісту методичної роботи в умовах реформування загальноосвітньої школи // Наукові записки КДПУ ім. В.Винниченка: Педагогічні науки. – Кіровоград, 2002. – Випуск 45. – С.101-105.

5. Грищенко Н.А. Деякі проблеми методичної роботи в школі // Завуч. – 2002. – №5. – С.4 -5.

6. Грищенко Н.А. Організація методичної роботи з упровадження особистісно зорієнтованого навчання в загальноосвітній школі // Наукові записки КДПУ ім. В.Винниченка: Педагогічні науки. – Кіровоград, 2003. – Випуск 49. – С.136 -139.

7. Грищенко Н.А. Вибір форм методичної роботи як засіб удосконалення професійної підготовки вчителя // Вересень. – Миколаїв, 2003. – №3. – С.65-67.

8. Грищенко Н.А. Розвиток комунікативних умінь учителів засобом методичної роботи в загальноосвітній школі // Наукові записки КДПУ ім.В.Винниченка: Педагогічні науки. – Кіровоград, 2005. – Випуск 63. – С.49-51.