Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Державне управління / Теорія та історія державного управління


Єганов Володимир Володимирович. Розвиток стилю державно-управлінської : Дис... канд. наук: 25.00.01 - 2009.



Анотація до роботи:

Єганов В. В. Розвиток стилю державно-управлінської діяльності. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата наук з державного управління за спеціальністю 25.00.01 – теорія та історія державного управління. – Харківський регіональний інститут державного управління Національної академії державного управління при Президентові України. – Харків, 2009.

Дисертацію присвячено теоретичному обґрунтуванню та опрацюванню методичних положень і практичних заходів щодо розвитку існуючого стилю державно-управлінської діяльності.

У роботі визначено основні етапи виникнення та розвитку поняття “стиль” у філософії, риториці, етиці, філології, естетиці, стилістиці, психології та управлінні як первинної категорії відносно стилю державно-управлінської діяльності. Запропоновано визначати стиль державно-управлінської діяльності як форму керівного впливу суб’єкта на об’єкт державного управління відповідно до об’єктивних закономірностей суспільного розвитку, інтересів держави та соціальних потреб громадян. З’ясовано, що на стиль державно-управлінської діяльності впливають такі передумови: рівень демократизації суспільного життя, законодавчо закріплені норми, належність органу державного управління до цивільної або воєнізованої структури, надзвичайна ситуація, мирний або військовий час, національна ментальність.

На основі аналізу взаємозв’язку понять “стиль керівництва” та “організаційна культура” у дисертації обґрунтовано доцільність розмежування трьох рівнів стилю державно-управлінської діяльності: загальнодержавного, організаційного та індивідуального. З’ясовано, що на стиль державно-управлінської діяльності загальнодержавного рівня впливають такі чинники, як ступінь складності вирішуваних завдань, політичний режим, рівень економічного розвитку країни, реальний ступінь забезпечення прав та свобод людини, імідж країни на міжнародному рівні, ступінь координованості роботи гілок влади, національна свідомість та патріотизм громадян. На стиль організаційного рівня впливають специфіка державно-управлінської діяльності, законодавче регулювання державно-управлінських відносин, організаційна культура. Стиль індивідуального рівня характеризується впливом: законодавчо закріплених норм поведінки службовців, індивідуальних характеристик та ціннісної орієнтації особистості, виховання, компетентності, комунікативності, досвідченості, управлінського стиля більш високого рівня керівництва.

У дослідженні обґрунтовано основні напрями трансформації стилю державно-управлінської діяльності індивідуального та організаційного рівнів, виявлено характеристики існуючого та необхідні ознаки перспективного стилю діяльності органів влади.

На основі методики проведення типового дослідження існуючого стилю державно-управлінської діяльності з урахуванням особливостей функціональної сфери наведено схему послідовності етапів (кроків) діагностики та забезпечення розвитку, орієнтовану на підвищення дієвості органів державного управління та місцевого самоврядування.

У сукупності одержані результати дослідження дозволили розв’язати важливе науково-прикладне завдання щодо обґрунтування теоретичних засад та опрацювання методичних положень і практичних заходів з розвитку існуючого стилю державно-управлінської діяльності. На підставі викладених у дисертації матеріалів можна сформулювати такі загальні висновки:

  1. Поняття “стиль” має стародавнє походження. Процес його еволюції охоплює проміжок часу від XI_– X ст. до н.е. безпосередньо до теперішнього часу і включає 19 етапів, упродовж яких відбувалася суттєва трансформація його наукового тлумачення. Наприкінці XX ст. дане поняття починає використовуватися для характеристики державно-управлінської діяльності

  2. Існуючі в науковій літературі визначення понять “управлінський стиль”, “стиль лідерства” та “стиль управління” значною мірою дублюють одне одного і відображають управлінські відносини лише вертикального характеру (керівник-підлеглі або лідер-команда). У зв’язку з цим як єдине, об’єднувальне доцільно використовувати поняття “стиль керівництва”.

  3. Стиль є соціально-ціннісною характеристикою державного управління, формою здійснення керівного впливу суб’єкта на об’єкт відповідно до об’єктивних закономірностей суспільного розвитку, домінуючих суб’єктивних чинників, інтересів держави та соціальних потреб громадян, його розвиток виступає необхідним засобом удосконалення управлінської діяльності.

  4. Результати дослідження довели доцільність розмежування трьох рівнів стилю державно-управлінської діяльності, а саме: на рівні особистості, окремої державно-управлінської структури та загальнодержавному, що відповідає індивідуальній, колективній діяльності та функціонуванню системи в цілому.

  1. Розвиток стилю державно-управлінської діяльності пропонується здійснювати, виходячи з відносної пріоритетності впливу на чинники індивідуального та організаційного рівнів, серед яких законодавчо закріплені норми поведінки службовців, індивідуальні характеристики особистості, досвідченість, управлінській стиль керівництва різних рівнів, функціональна специфіка діяльності, нормативне регулювання відносин, організаційна культура.

  2. Умовою підвищення результативності роботи органів влади є зміна загальних орієнтирів державно-управлінської діяльності у напрямку демократизації, відкритості та прозорості. Враховуючи значущість даного виду діяльності для всього суспільства, головним її завданням слід вважати відповідність чинним правовим нормам, бо тільки відповідність законам надає легітимності державно-управлінським рішенням.

  3. У роботі доведено, що посилення правової орієнтації державно-управлінської діяльності доцільно доповнювати розвитком стилю індивідуального рівня за чинниками: “компетентність”, “практичні вміння та навички”, “досвідченість”, “ціннісна орієнтація” та “індивідуальні характеристики особистості”, що має забезпечуватися зростанням рівня знань управлінців з теорії державного управління та права; покращенням навичок організаційної роботи, володіння чинною нормативною базою та інформаційними технологіями, розвитком вмінь працювати з людьми; наданням пріоритетності під час залучення на посади в органи влади працівникам, що мали попередній досвід роботи в органах виконавчої влади та органах місцевого самоврядування, служби в правоохоронних органах і збройних силах; розвитком у службовців відповідальності, компетентності, аналітичних здібностей та ерудованості.

Цьому сприяє вдосконалення існуючої системи підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації управлінців, запровадження чіткого правового регулювання процесів добору й розстановки керівних кадрів, удосконалення норм поведінки працівників органів державного управління та органів місцевого самоврядування.

  1. Процес розвитку стилю державно-управлінської діяльності пропонується базувати на опрацюванні місії (мети) установи; проведенні роз’яснювальної роботи серед співробітників; оцінці існуючого стилю; виборі методів впливу на працівників (за визначеними чинниками відповідного функціонального рівня); забезпеченні позитивної дії впливу; моніторингу змін.

  2. З метою більш ефективного добору та розстановки керівних кадрів в органах державного управління та органах місцевого самоврядування доцільно здійснювати ситуативну модифікацію розробленого методичного підходу до діагностики та розвитку стилю державно-управлінської діяльності шляхом видалення або навпаки – додавання окремих блоків запитань до анкетування, що дозволяє більш детально розкрити функціональну специфіку діяльності конкретного органу влади.

  3. Ситуаційна оптимізація засобів управлінської діяльності, визначення індивідуальних характеристик управлінців, їх ціннісної орієнтації, вихованості, рівня компетентності, комунікативності, досвідченості, раціоналізація процесу підбору кадрів залежно від функціональної специфіки буде сприяти підвищенню дієвості органів влади та рівня довіри населення.

Публікації автора:

  1. Єганов В. В. Функції та стиль державно-управлінської діяльності / В. В. Єганов // Структурно-функціональне забезпечення діяльності територіальних органів влади / [Н. М. Мельтюхова, В. В. Корженко, Г. С._Одінцова та ін.] ; за заг. ред. Н. М. Мельтюхової. – Х. : Вид-во ХарРІ НАДУ “Магістр”, 2007. – С. 204–209.

  2. Єганов В. В. Поняття стилю державно-управлінської діяльності / В. В. Єганов // Вісник Національної академії державного управління при Президентові України. – 2005. – № 2. – С. 40–45.

  3. Єганов В. В. Основні передумови та чинники оновлення стилю державно-управлінської діяльності / Г. С. Одінцова, В. В. Єганов // Теорія та практика державного управління : зб. наук. пр. – Х. : Вид-во ХарРІ НАДУ “Магістр”, 2006. – Вип. 1 (13). – С. 32–36.

Особистий внесок здобувача полягає у висвітленні складу та систематизації основних передумов і чинників, які найбільшою мірою впливають на формування стилю державно-управлінської діяльності, визначають напрями та зміст його оновлення.

  1. Єганов В. В. Історичні аспекти формування поняття стилю управлінської діяльності / В. В. Єганов // Ефективність державного управління : зб. наук. пр. ЛРІДУ НАДУ [за заг. ред. А.О. Чемериса]. – Львів : Вид-во ЛРІДУ НАДУ, 2006. – Вип. 10. – С. 81–90.

  2. Єганов В. В. Державно-управлінська діяльність: культура та стиль / В. В. Єганов // Державне будівництво [електронне наукове фахове видання ХарРІ НАДУ]. – 2008. – № 2. – Режим доступу : http: // www.nbuv.gov.ua/e-journals/

  3. Єганов В. В. Взаємозв’язок категорій “стиль” та “діяльність” в державному управлінні / В. В. Єганов // Економіка та держава. – 2006. – № 8. – С._70–72.

  4. Єганов В. В. Чинники формування стилю державно-управлінської діяльності / В. В. Єганов // Держава та регіони. – 2006. – № 4. – С. 62–65. – (Серія “Державне управління”).

  5. Єганов В. В. Стиль державно-управлінської діяльності / В. В. Єганов // Теорія та практика державного управління. – Вип. 9 : Державне управління та місцеве самоврядування : тези IV Міжнар. наук. конгресу, 26 лютого 2004 р. – Х. : Вид.-во ХарРІ НАДУ “Магістр”, 2004. – С. 4–6.

  6. Єганов В. В. Поняття стилю державно-управлінської діяльності (історичний аспект) / В. В. Єганов // Державне управління та місцеве самоврядування : тези V Міжнар. наук. конгресу, 26 лютого 2005 р. – Х. : Вид-во ХарРІ НАДУ “Магістр”, 2005. – С. 36–37.

  7. Еганов В. В. Государственное управление как процесс и деятельность / В. В. Еганов // Основы государственного управления : материалы Республиканской научно-практической конференции молодых ученых, 12 апреля 2005 г. / под общ. ред. И. И. Ганчаренка. – Минск : Академия управления при Президенте Республики Беларусь, 2005. – С. 94.