Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Психологічні науки / Педагогічна та вікова психологія


Чумак Віктор Вікторович. Розвиток технічного мислення підлітків засобами нових інформаційних технологій навчання : Дис... канд. наук: 19.00.07 - 2009.



Анотація до роботи:

Чумак В.В. Розвиток технічного мислення підлітків засобами нових інформаційних технологій навчання. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук за спеціальністю 19.00.07 – педагогічна та вікова психологія. – Інститут психології ім. Г.С. Костюка АПН України, Київ, 2009.

Дисертацію присвячено дослідженню процесу становлення сучасного технічного мислення підлітків засобами нових інформаційних технологій навчання. У результаті проведеного дослідження проблеми обґрунтовано та експериментально перевірено психологічні умови розвитку технічного мислення підлітків засобами нових інформаційних технологій навчання (на матеріалі креслення). На основі створених психологічних умов було розроблено методику розвитку технічного мислення підлітків засобами нових інформаційних технологій навчання, яку можуть використовувати педагоги, які працюють з учнями підліткового віку. Розроблену методику успішно впроваджено в навчальний процес загальноосвітніх шкіл.

У висновках подаються підсумки проведеного теоретичного й емпіричного дослідження, окреслено перспективи подальшої розробки проблеми. Узагальнення результатів дослідження дозволило констатувати наступне:

1. На основі теоретичного аналізу сучасного технічного мислення визначено, що технічне мислення – це практично-дійове мислення, спрямоване на оперування технічними образами і поняттями під час виробничої і творчої діяльності людини. Воно спроможне розв’язувати складні технічні задачі у будь-якій штатній або критичній ситуації. При розв’язуванні технічних задач відбувається поєднання теоретичних і практичних, понятійних і образних компонентів діяльності. Зокрема, понятійний і образний компоненти тісно пов’язані і є рівноправними в загальному процесі мисленнєвої діяльності.

2. У підлітковому віці в процесі навчальної діяльності інтенсивно розвивається понятійно-образний компонент мислення, розвивається здатність до мисленнєвого розв’язання задач на основі припущень. Уміння оперувати гіпотезами при розв’язанні технічних задач – це найважливіше досягнення підлітків. Мислення підлітка стає більш узагальненим, глибоким. Узагальнення в цьому віці відбувається на основі виділення суттєвого, що є умовою успішного формування технічних понять та розв’язання технічних задач. У підлітків більш широкий технічний кругозір, ніж у молодшого школяра, саме в цьому віці засвоюється система теоретичних знань, зокрема, знання з техніки, креслення. Разом із формуванням понятійного компонента технічного мислення відбуваються прогресивні зміни в уяві підлітка (розширюється зміст і способи утворення образів, наприклад, за допомогою внутрішнього мовлення). Процеси уяви набувають довільності і спрямовані на побудову образів ще не сприйнятих конструкцій, технічних деталей тощо. Отже, це дає підстави вважати, що підлітковий вік – це сенситивний період розвитку технічного мислення.

3. Більшість учнів підліткового віку зазнають значних труднощів при оперуванні динамічними просторовими образами технічних об’єктів (зокрема, у кінематичних схемах бачити рух взаємозалежних частин), технічними поняттями. Результати тестування (тест Беннета) підтверджують те, що переважна більшість учнів має дуже низький, низький і середній рівень розвитку технічного мислення. Учні мають поверхневі уявлення про кінематику механізмів взагалі, вони неспроможні переконливо і свідомо пояснити, наприклад, як впливає зміна деяких кінематичних параметрів на рух точок, ланок і механізм у цілому. Більшість учнів восьмих і дев’ятих класів загальноосвітньої школи не можуть на кресленні назвати проекції деталі; відшукати в наданих графічних зображеннях правильно виконані види (при виконанні даного завдання учні розглядали наочне зображення технічної деталі); поставити крапки (які позначені на наочному зображенні деталі) на видах проекції; за кресленням деталі (зображення деталі в трьох проекціях) уявити її наочне зображення. Переважна більшість учнів підліткового віку мають дуже поверхневі знання з креслення, не перетворені на засоби розв’язування технічних задач. Зокрема, деякі учні дев’ятих класів не змогли відрізнити на кресленні переріз від розрізу і знайти помилки в кресленні, із деталі виділити і назвати геометричні тіла: учні називали тільки проекції, які покладені в основу геометричних тіл. Ці факти свідчать про те, що рівень розвитку технічного мислення учнів підліткового віку не відповідає сучасним вимогам суспільства. При викладанні креслення у загальноосвітніх школах перевага надається традиційним методам навчання, оскільки більшість учителів не готові до впровадження сучасних інформаційних технологій у навчальний процес.

4. Застосування сучасних інформаційних технологій при поетапному формуванні розумових дій і понять з урахуванням психологічних засад проблемного навчання є провідною психологічною умовою розвитку технічного мислення підлітків. Формування умінь починається з етапу попереднього орієнтування в завданні. За допомогою комп’ютера на цьому етапі можна якісно розкрити зміст орієнтувальної основи дії, надати необхідні знання, наочно показати модель діяльності, в яку входять ці знання, створювати проблемні ситуації. На етапі формування дії в матеріальному вигляді розв’язування задач відбувається в плані реальних ситуацій. Застосування нових інформаційних технологій навчання, зокрема, комп’ютерного моделювання (дії у віртуальному просторі) на етапі формування дії в матеріалізованому вигляді є провідною психологічною умовою розвитку технічного мислення підлітків. Після того, як зміст дії засвоєно, його необхідно перевести на третій етап – етап формування дії як зовнішньомовної. За допомогою комп’ютера на цьому етапі матеріалізовані моделі замінюються знаковими, що також є важливою психологічною умовою розвитку технічного мислення.

5. Завдяки впровадженню розробленої методики на основі визначених психологічних умов розвитку технічного мислення в учнів експериментальної групи сформувалися уміння розв’язувати креслярські задачі (за змістом вони структурні, і тому можуть відігравати роль граничних, тобто їх неможливо розв’язати без сформованих компонентів технічного мислення). Завдяки впровадженню елементів комп’ютерного моделювання за допомогою комп’ютерної програми AutoCAD учні адекватно уявляли образ предмета в будь-якій проекції, розрізі, динамічно оперувати образами технічних об’єктів; завдяки спеціально розробленій комп’ютерній програмі „Термінатор” учням було надано можливість моделювати роботу кривошипно-шатунного механізму і при цьому змінювати кінематичні параметри, що сприяло розвитку динамічних і просторових складників технічного мислення.

Проведене дисертаційне дослідження не вичерпує всіх аспектів даної проблеми. Перспективою подальших досліджень є, по-перше, подальше дослідження процесу становлення сучасного технічного мислення школярів засобами нових інформаційних технологій навчання, по-друге, вивчення впливу нових інформаційних технологій навчання на процес розв’язування психологічних задач студентами вищого навчального закладу під час проведення практичних занять, зокрема, з вікової психології.

Публікації автора:

1. Чумак В. В. Проблема розвитку технічного мислення учнів засобами нових інформаційних технологій навчання / В. В. Чумак // Актуальні проблеми психології: Зб. наук. праць Інституту психології ім. Г.С. Костюка. – К. : Міленіум, 2006. – Т. 8, вип. 2. – С. 266–280.

2. Чумак В. В. Психологічні умови формування технічного мислення учнів засобами нових інформаційних технологій навчання / В. В. Чумак // Збірник наукових праць (Психологічні науки). – Бердянськ : БДПУ, 2006. – №3. – С. 57–68.

3. Чумак В. В. Розв’язування технічних задач підлітками із використанням схематичних зображень на комп’ютері / В. В. Чумак // Науковий часопис НПУ імені М.П.Драгоманова. Серія № 12. Психологічні науки : зб. наук. праць. – К. : НПУ імені М.П. Драгоманова, 2007. – № 16 (40). – С. 134–142.

4. Чумак В. В. Розв’язування підлітками задач на проеціювання з використанням комп’ютера / В.В. Чумак // Актуальні проблеми психології : зб. наук. праць Інституту психології ім. Г.С. Костюка. – К. : Міленіум, 2007. – Т.8, вип.3. – С. 116–125.

5. Чумак В. В. Використання демонстраційного програмного забезпечення в процесі викладання у ВНЗ / В. В. Чумак // Науковий часопис НПУ імені М.П.Драгоманова. Серія №12. Психологічні науки : Зб. наук. праць. – К. : НПУ імені М.П. Драгоманова, 2007. – № 17 (41), ч. ІІ. – С. 141–147.

6. Чумак В. В. Оперування просторовими образами в процесі розв’язування підлітками технічних задач / В. В. Чумак // Збірник наукових праць (Психологічні науки). – Бердянськ : БДПУ, 2007. – №4. – С. 110–119.

7. Чумак В. В. Проблеми застосування нових інформаційних технологій у навчанні / В. В. Чумак // Гуманізація вищої освіти: філософські виміри : матеріали П’ятої Міжнародної наук.-практ. конф. [„Гуманізація вищої освіти: філософські виміри”], (Бердянськ, 14–16 червня 2005 р.). – Бердянськ : БДПУ, 2005. – С. 57–58.

8. Чумак В. В. Розвиток технічного мислення учнів засобами нових інформаційних технологій навчання / В. В. Чумак // Інформаційні технології в наукових дослідженнях і навчальному процесі : матеріали ІІ Міжнародної наук.-практ. конф. [„Інформаційні технології в наукових дослідженнях і навчальному процесі”], (Луганськ, 14–16 листопада 2006 р.). – Луганськ, 2006. – Т.2. – С.180–185.

9. Чумак В. В. Розв’язування задач з креслення підлітками на комп’ютері / В.В. Чумак // Нові технології навчання: психологічні проблеми (Київ, 15–16 травня 2007 р.) : тези доповідей наук.-практ. конф. / За ред. С. Д. Максименка, М. Л. Смульсон. – Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2007. – С. 43–44.

10. Чумак В. В. Використання демонстраційного програмного забезпечення в процесі викладання у ВНЗ / В. В. Чумак // Методологія та технології практичної психології в системі вищої школи : тези доповідей Міжнародної наук.-практ. конф. – К. : НПУ імені М.П. Драгоманова, Поліграф-Центр, 2007. – С. 197–199.

11. Чумак В. В. Оперування просторовими образами в процесі графічної діяльності підлітків на комп’ютері / В. В. Чумак // Інформаційні технології в наукових дослідженнях і навчальному процесі : матеріали ІІІ Міжнародної наук.-практ. конф., 14–16 листопада 2007 р., Луганськ. – Луганськ, 2007. – С.260–265.