Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Технічні науки / Процеси та машини обробки тиском


Войтків Станіслав Володимирович. Шляхи удосконалювання технічної системи штампування панелей облицювання кузовів автобусів на багатоконтурних електрогідравлічних пресах : Дис... канд. наук: 05.03.05 - 2006.



Анотація до роботи:

Войтків С.В. Шляхи удосконалювання технічної системи штампування панелей облицювання кузовів автобусів на багатоконтурних eлектрогiдравлiчних пресах. - Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата технічних наук за спеціальністю 05.03.05 – процеси та машини обробки тиском. - Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", Харків, 2005.

Дисертація присвячена удосконалюванню технічної системи штампування великогабаритних панелей зовнішнього облицювання кузовів автобусів на основі їх уніфікації та використання в конструкціях автобусів кількох модельних рядів з оригінальним зовнішнім виглядом, розробці конструкцій цих панелей, які б відповідали критеріям технологічності їх виготовлення методом електрогідравлічного штампування, розробці технологічних процесів штампування названих вище деталей на багатоконтурних електрогідравлічних пресах з використанням універсальної технологічної оснастки.

Обґрунтовано можливість використання уніфікованих панелей облицювання кузовів у конструкціях автобусів декількох модельних рядів різних класів і призначення з індивідуальним зовнішнім виглядом для автобусів кожного модельного ряду. Встановлено можливі діапазони коефіцієнтів уніфікації кузовів автобусів по окремих групах деталей. Запропоновано схеми універсальної оснастки й обґрунтовано можливість її використання при електрогідравлічному штампуванні. Розроблено технологічні процеси електрогідравлічного відбортовування кузовних панелей, визначено критерії їх технологічності для основних елементів – тригранних кутів, бортів різної форми та інших локальних елементів. Запропоновано рекомендації щодо проектування технологічних процесів виготовлення кузовних великогабаритних панелей. Узагальнено досвід проектування, проведення технологічної підготовки і організації дрібносерійного виробництва близько 40 моделей та модифікацій автобусів різних класів і різноманітного функціонального призначення.

У дисертаційній роботі вирішено науково-практичну задачу підвищення ефективності створення, проведення технологічної підготовки й освоєння дрібносерійного виробництва сучасних конкурентоспроможних автобусів шляхом удосконалювання технічної системи штампування уніфікованих панелей зовнішнього облицювання їх кузовів методом електрогідравлічного штампування на багатоконтурних ЕГ-пресах на універсальному технологічному оснащенні.

1. Основними напрямками удосконалення виробничих і технологічних систем виготовлення автобусів в економічних умовах України можуть бути використання більш сучасних гнучких технологічних процесів і відповідне устаткування для штампування їхніх кузовних деталей, більш повне використання принципів уніфікації і підвищення технологічності їхньої конструкції, а також розробка та застосування універсального технологічного оснащення.

Показано, що при дрібносерійному виробництві кузовів автобусів максимального скорочення термінів і витрат на технологічну підготовку їхнього виготовлення в сучасних умовах можна добитися за допомогою уніфікації найбільш складних великогабаритних кузовних деталей і використання електрогідравлічного штампування деталей на багатоконтурних ЕГ-пресах.

2. Розроблено й освоєно в дрібносерійному виробництві близько двох десятків моделей і модифікацій уніфікованих автобусів модельного ряду “Еталон” (на одному типі автомобільного шасі) різних призначень малого й середнього класів. Це стало можливим за допомогою:

– широкого і заглибленого використання принципу уніфікації більшості складових частин конструкції, у тому числі і поелементної уніфікації великогабаритних панелей складної форми зовнішнього облицювання кузовів автобусів, таких, як передня і задня панелі дахів, панелі передньої та задньої частин, лівої й правої боковин. При цьому коефіцієнт уніфікації по панелях складної форми складає 0,54...0,98, а по кузовах у цілому – 0,61...0,95 для всіх моделей і модифікацій міських, приміських і міжміських автобусів, створених на основі базової моделі БАЗ-А079.04;

– розроблених схем універсального оснащення для електрогідравлічного штампування кузовних облицювальних панелей, периферійні частини яких є універсальними, а внутрішні – індивідуальними. Використання такого оснащення дає можливість скоротити терміни і витрати на ТПВ до 1,8 раза, а її металомісткість – майже в 4 рази.

Отримано залежності, що дозволяють на передпроектній стадії оцінити скорочення часу на створення, освоєння й виробництво уніфікованих моделей і модифікацій автобусів залежно від параметрів уніфікації й умов виробництва.

3. Розроблено технологічні процеси послідовного локального електрогідравлічного формоутворення бортів на великогабаритних панелях зовнішнього облицювання кузовів автобусів, у тому числі схеми відбортовки для бортів різних розмірів і форм, визначено критерії технологічності типових локальних елементів деталей. Запропоновано залежності для визначення технологічних параметрів – енергії, що запасається, і імпульсного тиску залежно від структури поля навантаження і геометричних параметрів деталей.

Запропоновано схеми членування великогабаритних панелей зовнішнього облицювання кузовів автобусів, що відповідають вимогам технологічності їхньої конструкції й можливостям використовуваного штампувального устаткування.

Експериментально уточнено і перевірено отримані залежності. Відпрацьовано ряд технологічних процесів у дослідно-промисловому виробництві, які відповідають поставленій меті.

4. Узагальнення досвіду створення й освоєння серійного виробництва гами уніфікованих моделей і модифікацій автобусів різних класів і призначення показує, що застосування уніфікованих заготовок великогабаритних панелей зовнішнього облицювання кузовів автобусів, які відповідають параметрам технологічності і виробляються на багатоконтурних електрогідравлічних пресах з використанням універсальної оснастки, дозволяє скоротити:

– терміни на конструкторську підготовку виробництва автобусів до 16...22% на одну модель (модифікацію);

– терміни на технологічну підготовку виробництва автобусів у 3,5–4,5 рази, а витрати на її проведення до 4,0 раз;

– собівартість виготовлення деталей на 15...22% шляхом підвищення серійності, зниження рівня кваліфікації виробничого персоналу й інших факторів.

Створення й освоєння серійного виробництва гами моделей і модифікацій автобусів малого й середнього класів модельного ряду “Еталон”, призначених для міських, приміських, міжміських, шкільних і сільських перевезень пасажирів, а також інших моделей автобусів спеціалізованого призначення, показують:

– у межах одного модельного ряду можливе створення уніфікованих автобусів загального й спеціалізованого призначення з коефіцієнтом уніфікації по кузову 0,66...0,90;

– застосування запропонованої уніфікації автобусів дозволяє скоротити тривалість створення нових моделей автобусів до трьох-шести місяців і швидко освоїти їхнє виробництво при мінімальних обсягах капіталовкладень.

5. Окремі результати роботи використовують у дослідно-конструкторських роботах ДП ТОВ “Науково-дослідний інститут автомобілебудування “Еталон” (ДП НТЦ “Еталон”), ТОВ “Науково-технічний центр “Анто-Рус” і ТОВ “Науково-виробниче об'єднання “Автополіпром ЛТД”. Основні положення й результати роботи впроваджено на підприємствах ЗАТ “Бориспільський автозавод”, ЗАТ “Чернігівський автозавод” і ВАТ “Авто” при виробництві автобусів модельних рядів “Еталон” і “Дельфін”, ТОВ “Херсонський автоскладальний завод “Анто-Рус” при виробництві автобусів модельного ряду “Скіф”, ВАТ “Дніпродзержинський авторемзавод” при виробництві автобусів малого класу “Дніпро”, ВАТ “Лубенський завод “Автомаш” при виробництві автобусів особливо малого класу “Сула” та інших автотранспортних засобів. Загальний економічний ефект від упровадження результатів дисертаційної роботи складає близько 3,27 млн. грн.

Публікації автора:

1. Войткив С.В. Унификация технологической оснастки при штамповке автобусных кузовов // Вiсник Кременчуцького державного політехнічного ун-ту: Наукові праці КДПУ. – Кременчук: КДПУ, 2004. – Вип. 4 (16). – С. 87-89.

2. Войткив С.В., Голованов В.Н., Тараненко М.Е. К выбору критерия технологической гибкости производства транспортной техники // Вопросы проектирования и производства конструкций летательных аппаратов. Сб. науч. трудов Национального аэрокосмического ун-та им. Н.Е. Жуковского “ХАИ”. – Харьков: Харьк. авиац. ин-т, 2004. – Вып. 39 (4). – С. 21-25.

Здобувачем синтезовано показник виробничої і технологічної гнучкості, сформульовані висновки.

3. Войтків С.В. Шляхи уніфікації конструкцій кузовів автобусів // Проектування, виробництво та експлуатація автотранспортних засобів і поїздів: Зб. наук. праць. – Львів, 2004. – Вип. 8. – С. 37-44.

4. Войткив С.В., Тараненко М.Е. Исследование механизма электрогидравлической отбортовки и определение параметров технологичности при штамповке листовых крупногабаритных деталей // Удосконалення процесів і обладнання обробки тиском в металургії і машинобудуванні: Тематич. зб. наук. пр. – Краматорськ, 2005. – С. 278-282.

Здобувачем особисто визначені параметри технологічності деталей при
відбортовці.

5. Войткив С.В., Голованов В.Н. Оценка степени гибкости вариантов техно-логических процессов листовой штамповки автомобильных деталей // Вопросы проектирования и производства конструкций летательных аппаратов. Сб. науч. трудов Национального аэрокосмического ун-та им. Н.Е. Жуковского “ХАИ”. – Харьков: Харьк. авиац. ин-т, 2005. – Вып. 40 (1). – С. 127-133.

Здобувачем відібрано варіанти технологічних процесів і відповідні показники для їхнього порівняння, сформульовано висновки.

6. Тараненко М.Е., Войткив С.В. Пути совершенствования технологических систем изготовления кузовных деталей автобусов // Технологические системы. – Киев: ЗАО „Корпорация „Индустриальные технологии”, 2004. – № 1. С. 21-25.

Здобувачем запропоновано розширити можливості уніфікації кузовних деталей за рахунок використання уніфікованих елементів великогабаритних деталей.

7. Войткив С.В. Проблемы развития отечественного автобусостроения
// Транспорт – Киев: Информационное агентство „Экспрессинформ”, 2004. – № 21 (293). – С. 63-65.

8. Войтків С.В. Перспективи створення і освоєння автобусів малого класу на ЗАТ “Бориспільський автозавод”// Автотехніка. Автобуси, вантажівки. – Л: ТзОВ "Лавіс", 2005. – № 1. – С. 41-43.

9. Автобус загального користування (на шасі автомобіля ЗиЛ-5301) Патент України на промисловий зразок № 5540 від 17 грудня 2001 р. Заявлено 10.08.2001 р. Опубліковано 17.12.2001 р. Бюл. № 11, с.2.25. Войтків О.С., Войтків З.В., Войтків С.В.

10. Автобус (на шасси автомобиля ЗиЛ-4331) Свидетельство на промышленный образец № 34280. Заявлено 13.08.90 г. Зарегистрировано 29.03.91 г. Войткив С.В., Москалев В.В., Гаськевич Я.Д., Пона С.М., Павлишин С.Я., Трач Я.С.

11. Автобус приміський (на шасі автомобіля ГАЗ-3309) Патент України на промисловий зразок № 2967. Заявлено 15.12.99 р. Опубліковано 30.08.99 р. Бюл.
№ 5, с. 4.1.17. Мецкер М.Я., Войтків С.В., Пецух В.Б., Кіщун І.А., Раабе В.Г.

12. Автобус міський (на шасі автомобіля ЗиЛ-5301) Патент України на промисловий зразок № 4849. Заявлено 15.01.2001 р. Опубліковано 15.05.2001 р. Бюл. № 4, с. 4.12, 4.13. Мецкер М.Я., Войтків С.В., Войтків З.В., Войтків О.С.

13. Мікроавтобус типу “маршрутне таксі” (на шасі автомобіля ІВЕКО 49.10) Патент України на промисловий зразок № 4944 від 15 червня 2001 р. Заявлено 13.02.2001 р. Опублі-ковано 15.06.2001 р. Бюл. № 5, с. 4.24. Мецкер М.Я., Войтків С.В., Раабе В.Г., Войтків З.В.

14. Автомобільне шасі з кабіною Патент України на промисловий зразок
№ 5944 від 15 травня 2002 р. Заявлено 23.10.2001 р. Опубліковано 15.05.2002 р. Бюл. № 5, с. 2.7. Мецкер М.Я., Войтків С.В., Войтків З.В., Войтків О.С.

15. Мікроавтобус типу “Маршрутне таксі” (на шасі автомобіля ГАЗ-3302) Патент України на промисловий зразок № 6056 від 17 червня 2002 р. Заявлено 04.12.2001 р. Опубліковано 17.06.2002 р. Бюл. № 6, с. 2.5, 2.6. Войтків С.В., Войтків З.В., Войтків О.С.

Анотації