Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Філологічні науки / Германські мови


Горчак Тетяна Юріївна. Словесний образ-символ в американській поезії ХХ століття: когнітивно-семіотичний аспект : Дис... канд. наук: 10.02.04 - 2009.



Анотація до роботи:

Горчак Т.Ю. Словесний образ-символ в американській поезії ХХ століття: когнітивно-семіотичний аспект. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філологічних наук за спеціальністю 10.02.04 – германські мови. – Київський національний лінгвістичний університет, Київ, 2009.

Дисертацію присвячено дослідженню словесних образів-символів з акцентом на особливостях їхнього формування та функціонування в текстах американської поезії ХХ століття, що з'ясовується шляхом поєднання когнітивного та семіотичного підходів. У роботі запропоновано семіотичну модель словесного образу-символу як багаторівневого метазнаку. Розроблено семантичну класифікацію словесних образів-символів з огляду на вихідне значення, похідний референційний смисл і різні види семантичної транспозиції у них. Залежно від характеру знання, опредметненого в словесних образах-символах, у дисертації визначені їх когнітивні типи.

Встановлено лінгвокогнітивні механізми формування словесних образів-символів у досліджуваних поетичних текстах та визначено семіотичні принципи, що виступають підґрунтям поетичної референції. Виокремлено комунікативні сигнали, які свідчать про наявність символічного значення у вірші. Особливого висвітлення в роботі дістав аспект функціонування словесних образів-символів у поетичних текстах, а саме їх репрезентативна, текстотвірна, когнітивна та комунікативно-прагматична функції. На основі кількісного аналізу встановлені загальні тенденції використання словесних образів-символів у американській поезії ХХ століття, характерними ознаками якої виступають індивідуалізм, метафоричність та філософська спрямованість.

Словесний образ-символ визначається у дисертації як імплікативний, макроконтекстуальний, динамічний словесний образ, для якого характерна розщепленість референції та рівноправність вихідного значення і похідного референційного смислу. Він інкорпорує образність та знаковість, які домінують у ньому залежно від характеру інформації, що передається. Образність словесного образу-символу базується на семантичному переносі – транспозиції, яка виступає тут процесом породження, генерування нових референційних смислів за умови повного збереження самозначущості первинних значень.

У межах семіотичного підходу словесний образ-символ тлумачиться як метазнак, у якому представлена єдність смислу, внутрішньої форми та мовного позначення. У ньому виокремлюються рівні значення, що відображають порядок передачі ним певної інформації. На першому, денотативному рівні значення словесний образ-символ передає фактологічну інформацію, на другому, конотативному рівні – додаткові, підтекстові співзначення, на третьому, концептуальному рівні – символічний зміст, що пов'язується з концептом вірша.

Якщо в метафорах та метоніміях відбувається перехрещення та включення значень семантичних складників, у словесних образах-символах має місце їх складання-суміщення. На відміну від інших словесних образів, такі образи об’єктивують у текстах значущі ідеї. Для них характерні безкінечність семіозису та поліінтерпретативність, що є результатом комплексності їхнього змісту.

На основі різних типів опредметнених знань у роботі виокремлюються традиційні, переосмислені та індивідуальні словесні образи-символи. Традиційні об'єктивують усталені символічні значення, переосмислені – своєрідно переломлені традиційні уявлення, індивідуальні словесні образи-символи характеризуються новизною на вербальному та концептуальному рівнях.

В аспекті вихідного значення словесні образи-символи класифікуються у дисертації на предметні та непредметні з подальшою їх диференціацією на біоморфні, антропоморфні, артефактуальні, предметно-просторові; часові, просторові, духовнокультурні, атрибутивні, субстанціональні, феноменологічні, процесуальні. За характером семантичної транспозиції у текстах американської поезії ХХ століття виділяються метафоричні, метонімічні та конвенційні словесні образи-символи. Їх підґрунтя становлять аналогія, асоціація та конвенційний зв'язок. З огляду на похідний референційний смисл у роботі вирізняються морально-етичні, теософські та емоційні словесні образи-символи.

На основі кількісного аналізу словесних образів-символів у дисертації простежено закономірності щодо їхнього використання американськими поетами ХХ століття. У зазначених поетичних текстах такі словесні образи об’єктивують, насамперед, теософські концепти, тобто американська поезія минулого століття має філософське спрямування. Найширшого застосування дістали біоморфні та предметно-просторові словесні образи-символи, тоді як найменш задіяними є процесуальні словесні образи-символи.

Під час дослідження встановлено також тенденції до визначання словесними образами-символами національної та жанрової специфіки американської поезії ХХ століття, кожен літературно-стильовий напрям якої характеризується домінуванням тих чи інших типів та видів цих словесних образів. Якщо для поетів-традиціоналістів закономірним є використання традиційних словесних образів-символів, у символізмі та постсимволізмі превалюють, відповідно, індивідуальні та переосмислені словесні образи-символи.

Основними лінгвокогнітивними операціями формування словесних образів-символів у американських поетичних текстах ХХ століття виступають субститутивне та наративне мапування. Такі словесні образи можуть входити до складу інших словесних образів, надаючи їм символічного характеру. Важливу роль у актуалізації символічного значення в поетичних текстах відіграють комунікативні сигнали, які виступають засобами особливої організації вірша з метою висунення на перший план символічного смислу в ньому. Словесні образи-символи виконують у текстах американської поезії ХХ століття репрезентативну, текстотвірну, комунікативно-прагматичну та когнітивну функції.

Окрім іконічності, в процесі творення словесних образів-символів у поетичних текстах задіяні також принципи індексальності та довільності. Індексальність лежить в основі формування метонімічних словесних образів-символів. Довільність полягає в активізації фонових, енциклопедичних знань читача, коли словесний образ-символ пов'язується з певними біблійними чи міфологічними сюжетами, творами світової літератури, історичними подіями.

Перспективи подальшого дослідження вбачаються у вивченні окремих типів словесних образів-символів з метою виявлення в них загальнолюдської основи, національної та індивідуально-авторської специфіки; розкритті словесних образів-символів різних поетичних напрямів, зокрема, символізму та постсимволізму; аналізі символічних систем окремих авторів.

Публікації автора:

1. Горчак Т. Ю. Типологія словесних образів-символів: когнітивно-семіотичний аспект (на матеріалі американської поезії XX століття) / Т. Ю. Горчак // Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія Лінгвістика: зб. наук. праць. – Херсон: Вид-во ХДУ, 2005. – Вип. 2. – С. 342–345.

2. Горчак Т. Ю. Знаковість словесного образу-символу (на матеріалі американської поезії модерну та постмодерну) / Т. Ю. Горчак // Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія Лінгвістика: зб. наук. праць. – Херсон: Вид-во ХДУ, 2007. – Вип. 5. – С. 117–121.

3. Горчак Т. Ю. Особливості формування та функціонування словесних образів-символів у поетичному тексті: лінгвокогнітивний аспект / Т. Ю. Горчак // Вісник Харківського національного університету ім. В. Н. Каразіна. Cерія романо-германська філологія. – Харків, 2007. – № 782. – C. 89–93.

4. Горчак Т. Ю. Семіотична типологія словесних образів-символів у американській поезії XX століття / Т. Ю. Горчак // Проблеми семантики, прагматики та когнітивної лінгвістики: зб. наук. праць: [відп. ред. Н. М. Корбозерова]. – К.: Логос, 2007. – Вип. 12. – С. 96–101.

5. Горчак Т. Ю. Теоретичні засади дослідження семіотичного аспекту словесного образу-символу / Т. Ю. Горчак // Проблеми семантики слова, речення та тексту: зб. наук. праць: [відп. ред. Н. М. Корбозерова]. – К.: Вид. центр КДЛУ, 2007. – Вип. 19. – С. 39–44.

6. Горчак Т. Ю. Іконічність у формуванні словесних образів-символів (на матеріалі американської поезії ХХ століття ) / Т. Ю. Горчак // Літературознавчі студії: зб. наук. праць. – К.: Видавничо-поліграфічний центр "Київський університет", 2008. – Вип. 21. – С. 162–167.

7. Горчак Т. Ю. Семіотична класифікація словесних образів-символів (на матеріалі американської поезії XX століття) / Т. Ю. Горчак // Наукові записки. Серія Філологічні науки (мовознавство). – Кіровоград: РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2008. – Вип. 75(3). – С. 68–72.

8. Горчак Т. Ю. Словесний образ-символ у когнітивній теорії словесного поетичного образу / Т. Ю. Горчак // Мова, освіта, культура в контексті Болонських реалій: Матеріали науково-практичної конференції, 2-4 квітня 2008 р. – К.: Вид. центр КНЛУ, 2008. – С. 20–22.