Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика навчання та виховання (по областях і рівню освіти)


Яворская Стефанія Теодорівна. Становлення і розвиток методики навчання української мови як науки (ХVI-XX ст.) : Дис... д-ра наук: 13.00.02 - 2005.



Анотація до роботи:

Яворська С.Т. Становлення і розвиток методики навчання української мови як науки (ХVI–XX ст.). – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора педагогічних наук зі спеціальності 13.00.02 – теорія і методика навчання (українська мова). – Національний педагогічний університет ім. М.П. Драгоманова, Київ, 2005.

Дисертація – перше в українській педагогічній науці синтезоване системне дослідження процесу становлення і розвитку методики навчання української мови в середній школі в діахронії, здійснене на основі наукового аналізу і теоретичного обґрунтування. Вперше подано розгорнутий ретроспективний аналіз процесу автентичної методичної думки, національної освіти в Україні ХVI–XX ст. Збагачено педагогічну теорію науковими знаннями про еволюцію мети, змісту освіти, методів, форм і засобів навчання. Висвітлено основні проблеми, які розв’язували педагоги, методисти в певний період розвитку освіти. Розкрито погляди вчених, учителів-практиків на зміст, форми і методи навчання. Проаналізовано методичні посібники, підручники, статті, що не були предметом досліджень науковців. Розроблено періодизацію розвитку методики навчання української мови. Показано, як змінювалися, удосконалювалися, розширювалися або, навпаки, звужувались такі компоненти навчання: мета, зміст, структура курсу української мови, форми і методи.

Публікації автора:

  1. Яворська С.Т. Становлення і розвиток методики навчання української мови в початкових класах (XVI–XX ст.) /За ред. М.П.Кочергана. – Слов’янськ: ПП „Канцлер”, 2004. – 335 с.

  2. Яворська С.Т. Становлення і розвиток методики навчання української мови в середній школі: У 2-х кн. /За ред. А.П.Загнітка. – Слов’янськ: Канцлер, 2004. – Кн. 1 (XVI ст. – 20-і роки ХХ ст.). – 248 с.; 2004. – Кн. 2 (30–90-і роки ХХ ст.). – 188 с.

  3. Яворська С.Т. Джерела дослідження історії розвитку методики мови (ХVІІІ – поч. ХХ ст.) //Дивослово. – 2002. – № 7. –С. 19–23.

  4. Яворська С.Т. З методичної спадщини: аналіз підручників української мови (початок ХХ ст.) //Українська мова і література в школі. – 2002. – № 8. – С. 46–49.

  5. Яворська С.Т. Перші теоретичні праці з методики навчання мови //Дивослово. – 2002. – №12. – С. 46–49.

  6. Яворська С.Т. Підручники української мови в науково-педагогічній спадщині початку ХХ ст. //Педагогіка і психологія. – 2003. – № 1. – С. 117–126.

  7. Яворська С.Т. Визначальні ідеї підручників української мови (20–30-ті роки ХХ ст.) //Педагогіка і психологія. – 2003. – № 2. – С. 120–131.

  8. Яворська С.Т. Методичні посібники і підручники для шкіл і самонавчання (20–30-і роки ХХ ст.) //Педагогіка і психологія. – 2003. – № 3–4. – С. 163–173.

  9. Яворська С.Т. Забуті імена: Яків Чепіга //Наука і освіта: Науково-практичний журнал Південного наукового Центру АПН України. – Одеса. – 2003. – № 1. – С. 125–129.

  10. Яворська С.Т. Внесок Якова Чепіги у розвиток методики навчання мови //Наука і освіта: Науково-практичний журнал Південного наукового центру АПН України. – 2003. – № 2–3. – С. 121–126.

  11. Яворська С.Т. Проблеми початкової школи в 40–50-х роках ХХ століття //Наука і освіта: Науково-практичний журнал Південного наукового центру АПН України. – 2003. – № 5–6.– С. 135–138.

  12. Яворська С.Т. Підручник української мови в розвитку: пошуки, здобутки, перспективи //Наука і освіта: Науково-практичний журнал Південного наукового центру АПН України. – 2003. – № 5–6.– С. 176–180.

  13. Яворська С.Т. Право навчатися рідною мовою починається з підручника (Формування змісту і методів навчання мови) //Гуманітарні науки. – 2003.– № 1. – С. 86–92.

  14. Яворська С.Т. Аналіз методичних посібників Терентія Гарбуза //Дивослово. – 2003. – № 5. – С. 61–64.

  15. Яворська С.Т. Олена Курило: лінгвометодичні засади навчання мови. //Дивослово. – 2003. – № 11. – С. 25–28.

  16. Яворська С.Т. Методи і прийоми навчання мови у 20-х роках ХХ ст. //Укр. мова і літер. в школі. – 2003. – № 4. – С. 50–54.

  17. Яворська С.Т. З історії методики розвитку мовлення учнів (20–30-і роки ХХ ст.). //Укр. мова і літер. в школі. – 2003. – № 5. – С. 63–66.

  18. Яворська С.Т. Підручники української мови кінця ХVІ – першої половини ХVІІ ст. //Рідна школа. –2003. – Березень. – С. 42–45.

  19. Яворська С.Т. Методичні ідеї і знахідки Терентія Гарбуза //Рідна школа. – 2003. – Травень. – С. 59–61.

  20. Яворська С.Т. Методи і прийоми навчання мови в XVI ст. //Рідна школа. –2003. – Липень. – С. 62–66.

  21. Яворська С.Т. Реалізація методичних ідей у практиці роботи школи (50-і роки ХХ століття) //Рідна школа. –2003. – Грудень. – С. 69–72.

  22. Яворська С.Т. Примножувачі внеску в методику навчання мови //Наша школа. – 2003. – № 5. – С. 47–51.

  23. Яворська С.Т. Теорія і практика навчання мови в початковій школі //Наша школа. – 2003. – № 6. – С. 31–35.

  24. Яворська С.Т. Удосконалення методів навчання грамоти наприкінці 20-х – на початку 30-х років ХХ століття //Наша школа. – 2003. – № 2. – С. 28–32.

  25. Яворська С.Т. Методична концепція Якова Чепіги //Початкова школа. – 2003. – № 6. – С. 44–46.

  26. Яворська С.Т. Удосконалення методики навчання мови в 90-х роках ХХ століття //Наукові записки Тернопільського державного педагогічного університету ім.В.Гнатюка. Серія: Педагогіка. – 2003. – № 4. – С.108–113.

  1. Яворська С.Т. Розвиток лінгвістичної думки в методичному контексті //Вісник Луганського національного педагогічного університету імені Тараса Шевченка. – 2003. – № 12. – С. 191–200.

  2. Яворська С.Т. Сторінки історії: аналіз посібників і підручників української мови 60-х років ХХ ст. //Науковий вісник кафедри ЮНЕСКО Київського національного лінгвістичного університету: Мова, освіта, культура: наукові парадигми і сучасний світ. Серія: Філологія. Педагогіка. Психологія. – К.: КНЛУ, 2003. – Вип. 8. – С.105–110.

  3. Яворська С.Т. Запровадження методичної теорії у практику роботи школи (60-і роки) //Науковий вісник Чернівецького національного університету: Зб. наук. праць: Педагогіка і психологія. – Вип. 176. – Чернівці: Рута, 2003.– С. 197–205.

  4. Яворська С.Т. Розвиток методики навчання української мови як науки в 70–80-х роках ХХ ст. //Науковий вісник Ужгородського ун-ту. Серія: Філологія. – 2004. – № 9. – С. 61–65.

  5. Яворська С.Т. Українська мова в перших програмах //Вісник Черкаського ун-ту. Серія: Педагогічні науки. – 2004. – Вип. 54. – С. 168–176.

  6. Яворська С.Т. Навчання мови за підручниками для народних шкіл (XIX – початок ХХ століття) //Наукові записки Тернопільського державного педагогічного університету ім. В.Гнатюка. Серія: Педагогіка. – 2004. – № 5. – С. 86–95.

  7. Яворська С.Т. Зміст і будова підручників української мови (20–30-і роки ХХ ст.) //Дивослово. – 2004. – № 2. – С. 58–62.

  8. Яворська С.Т. Новий погляд на давні проблеми (до аналізу методів навчання) //Педагогіка і психологія. – 2004. – № 1. – С. 124–135.

  9. Яворська С.Т. З теорії і практики навчання української мови у школах Галичини //Укр. мова і літер. в школі. – 2004. – № 1. – С. 62–66.

  10. Яворська С.Т. Педагогічні ідеї і знахідки 80-х років ХХ століття //Наша школа. – 2004. – № 1. – С. 32–37.

  11. Яворська С.Т. Методика навчання української мови: проблеми, теорія, практика //Рідна школа. – 2004. – Лютий. – С. 65–68.

  12. Яворська С.Т. Погляди науковців на шляхи вдосконалення навчального процесу (50-і роки ХХ ст.) //Рідна школа. – 2004. – Липень-серпень. – С. 54–56.

  13. Яворська С.Т. Взаємодія методів і прийомів у системі уроку (60-і роки ХХ ст.) //Імідж сучасного педагога: Наук.-практ. освітньо-популярний часопис. – 2004. – № 1. – С. 43–47.

  14. Яворська С.Т. Проблеми методики навчання української мови в 50-х рр. ХХ ст. //Педагогіка і психологія. – 2004. – № 2. – С. 130–140.

  15. Яворська С.Т. Сучасні тенденції розвитку методики навчання мови //Вісник Вінницького державного педагогічного університету. Серія: Педагогіка. – Вінниця, 2004. – № 10. – С. 188–192.

  16. Яворська С.Т. У творчому пошуку //Українська мова. – 2004. – № 1. – С. 125–131.

  17. Яворська С.Т. Внесок учених у методику навчання мови //Українська мова. – 2004. – № 4. – С. 117–126.

  18. Яворська С.Т. Методичні пошуки і знахідки на початку ХХ ст. //Вища школа. – 2004. – № 2-3. – С. 64–72.

  19. Яворська С.Т. Становлення методики української мови як науки: постаті, проблеми (кінець 80-х – початок 90-х р.) //Наука і освіта: Науково-практичний журнал Південного наукового Центру АПН України. – Одеса. – 2004. – № 4-5. – С. 155–158.

  20. Яворська С.Т. Педагогічні ідеї Т.Г.Лубенця в контексті розвитку методики навчання мови //Наука і освіта: Науково-практичний журнал Південного наукового Центру АПН України. – Одеса. – 2004. – № 4-5. – С. 214–219.

  21. Яворська С.Т. Методика української мови як наука і навчальна дисципліна //Теоретические и прикладные проблемы русской филологии: Науч.-метод. cб. – Славянск: СГПИ, 2001. – Вып. ІХ. – Ч.І. – С. 192–202.

  22. Яворська С.Т. Школа в період пошуків (1917–1921 рр.) //Гуманізація навчально-виховного процесу: Наук.-метод. зб. – Слов’янськ : СДПІ, 2001. – Вип. ХІІІ. – C. 36–46.

  23. Яворська С.Т. Погляди на методику навчання грамоти (друга половина ХІХ ст.) //Гуманізація навчально-виховного процесу: Наук.-метод. зб. – Слов’янськ: СДПУ, 2002. – Вип. ХVІІ. – С. 3–12.

  24. Яворська С.Т. Методика, народжена життям //Теоретические и прикладные проблемы русской филологии: Науч.-метод. cб. – Славянск: СГПУ, 2002. – Вып. Х. – Ч.1. – С. 262–273.

  25. Яворська С.Т. Стан і статус української мови (довоєнний період) //Теоретичні питання культури, освіти і виховання: Наук.-метод. зб. – К.: Лінгвістичний ун-т, 2002. – Вип. ХІХ. – С. 64–70.

  26. Яворська С.Т. Робота над підвищенням грамотності учнів (20-і роки ХХ ст.) //Теоретичні питання культури, освіти і виховання: Збірник наук. праць. – К.: Лінгвістичний ун-т, 2003. – Вип. 24. – Ч. 2-а. – С. 67–72.

  27. Яворська С.Т. Терентій Гарбуз: навчання мови за комплексною системою //Теоретичні питання культури, освіти і виховання: Збірник наук. праць. – К.: Лінгвістичний ун-т, 2003. –Вип. 24. – С. 24–28.

  28. Яворська С.Т. Методика навчання мови в початкових класах: час і вимоги //Теорія та методика навчання та виховання: Зб. наук. праць Харківського ДПУ ім. Г.С.Сковороди. – Харків: „ОВС”, 2003. – Вип. 11. – С. 35–46.

  29. Яворська С.Т. Розвиток освіти та методики навчання мови //Мовознавство: Матеріали V конгресу Міжнародної асоціації україністів 25–29 серпня 2002 р.: Зб. наук. статей. – Чернівці: „Рута” Чернівецького національного ун-ту, 2003. – С. 139–145.

  30. Яворська С.Т. Спадщина С.Х.Чавдарова в контексті розвитку методики навчання мови //Психолого-педагогічні проблеми сільської школи: Зб. наук. праць Уманського держ. пед. ун-ту. – 2003. – Вип. VI. – № 6. – С. 198–209.

  31. Яворська С.Т. З педагогічної спадщини: повернені імена //Науковий вісник Південноукраїнського держ. пед. ун-ту ім. К.Д.Ушинського: Зб. наук. праць. – Одеса: ПДПУ ім. К.Д.Ушинського, 2003. – № 7–8. – С. 88–97.

  32. Яворська С.Т. Початкова школа на рубежі століть //Психолого-педагогічні проблеми сільської школи: Зб. наук. праць Уманського держ. пед. ун-ту. – 2004. – Вип. VIІІ. – № 8. – С. 195–206.

  33. Яворська С.Т. Проблеми теорії методики мови і шкільної практики (70-і роки ХХ ст.) //Лінгвістичні студії: Зб. наук. праць. – ДонНУ, 2004. – Вип. 12. – С. 412–417.

  34. Яворська С.Т. Становлення і розвиток методики навчання української мови як науки: аналіз ступеня дослідженості проблеми //Гуманізація навчально-виховного процесу: Наук.-метод. зб. – Слов’янськ : СДПУ, 2004. – Вип. ХХІ. – C. 180–188.

  35. Яворська С.Т. Проблеми школи і методика навчання мови в 70-х рр. ХХ ст. //Теоретические и прикладные проблемы русской филологии: Науч.-метод. cб. – Славянск: СГПИ, 2004. – Вып. ХІ. – Ч.І. – С. 224–234.

  36. Яворська С.Т. Зміцнення методичної бази в 80-х роках ХХ ст. //Теоретичні питання культури, освіти і виховання: Зб. наук. праць – К.: Лінгвістичний ун-т, 2004. – Вип. 26. – С. 101–106.

  37. Яворська С.Т. Вклад учителів-практиків у розв’язання проблеми навчання мови (початок ХХ ст.). //Теоретичні питання культури, освіти і виховання: Збірник наук. праць. – К.: Лінгвістичний ун-т., 2004. – Вип. 27. – С. 64–68.