Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Світове господарство і міжнародні економічні відносини


Танцюра Олег Анатолійович. Світовий досвід і особливості його застосування в розвитку спеціальних (вільних) економічних зон України: дисертація канд. екон. наук: 08.05.01 / Українська академія зовнішньої торгівлі. - К., 2003.



Анотація до роботи:

Танцюра О. А. Світовий досвід і особливості його застосування в розвитку спеціальних (вільних) економічних зон України. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.05.01 – світове господарство та міжнародні економічні відносини. – Українська академія зовнішньої торгівлі Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України. – Київ, 2003.

Дисертація присвячена питанням заснування та забезпечення оптимальних умов для ефективної діяльності, екологічної та економічної безпеки вільних економічних зон. Висвітлюються ключові проблеми взаємодії вільних економічних зон з навколишнім середовищем, уточнюються формулювання поняття еколого-економічних зон. Запропоновано методику розробки ТЕО зовнішньоторговельних зон на базі річкових і морських портів та еколого-економічних зон. На основі вивчення вихідного рівня економічного розвитку регіону розташування та основних проблем виробничої діяльності базового підприємства зони обґрунтовано доцільність, ефективність та ключові напрямки розбудови точкової зовнішньоторговельної і еколого-економічної зон на території Черкаської області, а також міжнародної еколого-економічної зони на базі господарського комплексу річки Дніпро.

Проведене дисертаційне дослідження дозволяє зробити такі висновки:

1. У країнах світу розроблено концепції створення СЕЗ. Концепції країн з розвиненою ринковою економікою передбачають, що діяльність СЕЗ має бути спрямована насамперед на внутрішній ринок, сприяючи насиченню його високоякісними товарами. За концепціями інших країн, СЕЗ мають “працювати” передусім на зовнішній ринок, а суб’єкти цих зон не повинні реалізовувати своїх конкурентних переваг на національному ринку. З цією метою такі країни використовують квотування продукції, виробленої в СЕЗ, митно-тарифні обмеження та нетарифні засоби регулювання її виробництва.

2. Поміж усіх країн з перехідною економікою досить корисним для України є досвід Китаю. СЕЗ тут створювалися за рахунок валютних надходжень від експорту продукції, яка виготовлялася китайськими виробниками за допомогою іноземного капіталу та іноземних технологій. Відмінною рисою як Китаю, так і більшості країн Азіатсько-Тихоокеанського регіону стала автономія місцевої влади від центрального уряду при формуванні не тільки економічної політики, але й законів, які діють у цій зоні. Фактично СЕЗ країн з перехідною економікою Азіатсько-Тихоокеанського регіону є полігонами для відпрацювання ринкового механізму з використанням усіх форм власності, у тому числі й іноземної. Одночасно вони є “вікном” для надходження в країну іноземних інвестицій, технологій, управлінських навичок.

3. У нашій державі створено 11 СЕЗ, які займають територію 121 тис. га, або 0,2 % території України і постають на тлі не завжди виважених постсоціалістичних перетворень, зниження якісних і кількісних показників економічного розвитку, нагромадження кризових явищ у різних сферах народного господарства. Україна має бути зацікавлена у створенні насамперед зовнішньоторговельних, виробничих, еколого-економічних та науково-технічних зон.

4. Сьогодні основними складовими вирішення практичних питань організації діяльності вільних зон є: методична база для обґрунтування структури й функції зон різних типів; формування органів господарського розвитку й управління СЕЗ, включаючи питання їх організації, структури, розмежування повноважень та реорганізацій; організація спеціального режиму митного контролю; здійснення моніторингу діяльності СЕЗ; обґрунтування фінансової та податкової політики держави щодо СЕЗ; організація взаємодії СЕЗ з місцевими органами влади й управління.

5. Для посилення позитивного впливу СЕЗ на розвиток регіональних економік Україні доцільно здійснити такі заходи: знизити податок на прибуток та його переказ за кордон; збільшити строки вивільнення від сплати податків; надавати податкові кредити; уможливити прискорену амортизацію основних виробничих фондів; створити, прийняти та опублікувати “Каталог пріоритетних господарських об’єктів для залучення іноземних капіталовкладень”; зробити адміністрації СЕЗ єдиним керівним органом для суб’єктів СЕЗ; виключити територію СЕЗ із митної території, доцільність чого підтверджується досвідом США, Англії, Італії, Болгарії, Туреччини та інших країн; на законодавчому рівні запровадити механізм поєднання доступу фірм СЕЗ до внутрішнього ринку з відповідним збільшенням закупівлі ресурсів, вироблених на місці, тобто поєднання функції переробки імпорту з чимось на зразок гнучких правил включення до складу продукції місцевих ресурсів; доцільно запровадити системи винагород за такими критеріями, як кількість створених робочих місць, частка використовуваних місцевих ресурсів (у відсотках) і обсяг передачі технології; створити комітет з організації СЕЗ, підзвітний тільки Президенту України, а також виконавче агентство, яке займатиметься плануванням та виконанням програми з формування СЕЗ і відповідатиме за проблеми, що виникатимуть під час реалізації програми .

6. Доцільно створити точкову зовнішньоторговельну зону (ЗТЗ) у м. Черкаси на території річкового порту терміном на 30 років. У разі її створення збільшиться прибуток порту, з’являться додаткові кошти для поліпшення екологічної ситуації річки Дніпро, зростуть обсяги товарообігу, розшириться асортимент послуг. А більше того що ж до бюджету: значно зменшаться його видатки порівняно з надходженнями; зростуть прибутки від постачання електроенергії, води, сировини та компонентів, а також від забезпечення комунальними послугами і від послуг для моряків та іноземних спеціалістів (готелі, харчування, дозвілля та відпочинок, медичне обслуговування тощо).

7. Для проведення економічного експерименту доцільно створити міжнародний еколого-економічний регіон (зону) на базі господарського комплексу річки Дніпро терміном до 30 років. Цей проект тільки в межах України дасть такий ефект: у цілому річкові порти щорічно отримуватимуть близько 1 млн. дол. США прибутку, до 1,5 млн. дол. США за рік для поліпшення екологічної ситуації річки Дніпро, і щороку цей показник збільшуватиметься; надходження до бюджету – не менше 600 000 дол. США щорічно; обсяги товарообігу зростуть утричі і далі збільшуватимуться; введення в портах додаткових послуг; поліпшення екологічної ситуації на р. Дніпро; спрямування додаткових фінансових ресурсів на закупівлю безвідходних, екологічно безпечних та інших високих технологій у галузі охорони природи. Бюджет матиме такі вигоди: прибутки від постачання електроенергії, води, сировини та компонентів, а також від забезпечення комунальними послугами; надлишковий прибуток від надання послуг морякам та іноземним спеціалістам (готелі, харчування, дозвілля і відпочинок, медичне обслуговування тощо); зникне необхідність у фінансуванні будівництва та реконструкції очисних споруд, водопровідно-каналізаційних мереж та систем зворотного водопостачання, повного знищення скидів, які надходять у річку з цих систем .

8. Створення в адміністративних межах міста Черкаси з метою експерименту еколого-економічного регіону (зони) терміном на 30 років забезпечить: розвиток міста завдяки зосередженню ресурсів на досягненні тієї мети, для якої створено зону; прибутки суб’єктів зони у гривнях і твердій валюті як від експорту товарів і послуг, так і через іноземні інвестиції; виплати, податки та орендну плату від компаній, які діятимуть у зоні; доходи від робочої сили, що працює в зоні; прибутки від зворотних зв’язків, які розвиватимуть компанії, розміщені за межами зон; додаткові прибутки від транспорту, страхування, експедиторської діяльності та портових підприємств за рахунок збільшення товарообігу; всебічну активізацію діяльності в місті і розширення економічної взаємодії з іншими регіонами країни; вплив зони на місцеві общини, що сприятиме поширенню духу підприємництва та активізацію розвитку нових професій і know-how; заохочення економічних ініціатив; розширення зовнішньоторговельних операцій і створення джерела валютних надходжень; побудову очисних споруд, застосування безвідходних і ресурсозберігаючих технологій; здійснення утилізації відходів; зменшення забруднення навколишнього середовища; упровадження прогресивних, екологічно удосконалених технічних процесів, матеріалів, обладнання, локальних систем очищення стічних вод та інших екологічних систем.

Публікації автора:

У наукових фахових виданнях:

  1. Танцюра О.А. Вирішення економічних та екологічних проблем міста Черкаси шляхом створення точкової зовнішньоторговельної спеціальної (вільної) економічної зони // Теорія і практика перебудови економіки: Зб. наук. праць. – Черкаси: ЧІТІ, 1999. – С.89-96.

  2. Танцюра О.А. Вільна економічна зона в Черкасах? Так – це реально // Вісн. Технол. ун-ту Поділля. – 1999. – №1. – С.82-86.

  3. Танцюра О.А. Еколого-економічні зони – ефективний засіб активізації зовнішньоекономічної діяльності підприємств // Зовнішня торгівля: проблеми й перспективи: Зб. наук. праць Укр. Академ. зовнішньої торгівлі. – К.: Укр. акад. зовн. торгівлі, 2000. – Вип. 4, ч. 2. – С.83-89.

  4. Танцюра О.А. Правові основи створення спеціальних (вільних) економічних зон на Україні // Вісн. податкової служби України. – 1999. – №41. – С.28-36.

  5. Танцюра О.А. Річка Дніпро – міжнародний еколого-економічний регіон (зона) // Вісн. Технол. ун-ту Поділля. – 2000. – №5 – С.12-21.

  6. Танцюра О.А. Світовий досвід створення спеціальних (вільних) економічних зон на базі річкових і морських портів // Вісн. Львів. комерц. академії. екон. науки. – 2001. – № 8. – С.137-141.

  7. Танцюра О.А. Спеціальні (вільні) економічні зони та особливості їх формування в Україні // Економіка промисловості: Зб. наук. праць ЧІТІ. – 1998. – №1. – С.53-60.

  8. Танцюра О.А. Технико-экономическое обоснование – основа создания специальных (свободных) экономических зон // Віс. ЧІТІ. – 1999. – №2. – С.130-139.

  9. Танцюра О.А. Удосконалення регуляторної політики щодо спеціальних економічних зон – потужний засіб активізації зовнішньоекономічної діяльності // Зб. наук. праць Черкас. інж.-технол. ін-ту. Сер. “Економічні науки”. – Черкаси, 2001. – №2. – С.29-34.

Публікації в інших виданнях:

  1. Танцюра О.А. Вирішення економічних та екологічних проблем міста Черкаси шляхом створення точкової зовнішньоторговельної спеціальної (вільної) економічної зони на базі АТ “Черкаський річковий порт” // Матеріали другої міжнар. конф. “Наука і освіта 99”. – Дніпропетровськ та ін: ЧІТІ, 1999. – Т.19 – С.5..

  2. Танцюра О.А. Торговельні режими спеціальних (вільних) економічних зон країн перехідною економікою // Матеріали дев’ятої міжнар. наук.-теорет. конф. “Формування торговельних режимів у перехідних економіках в умовах глобалізації (приклад України)”// – К.: Ін-т міжнар. відносин, 2001. – С.191-193.

  3. Танцюра О.А.,Ткаченко Н.В. Особливості розвитку спеціальних економічних зон України // Матеріали третьої міжнар. наук.-практ. конф. “Теорія і практика перебудови економіки”. – Черкаси: ЧДТУ, 2002. – С.64-65. (особистий внесок – розробка стратегії випереджувального розвитку СЕЗ України).