Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика навчання та виховання (по областях і рівню освіти)


Красножон Олексій Борисович. Система математичної підготовки майбутніх учителів фізики в умовах використання інформаційно-комунікаційних технологій : дис... канд. пед. наук: 13.00.02 / Національний педагогічний ун-т ім. М.П.Драгоманова. - К., 2005.



Анотація до роботи:

Красножон О.Б. Система математичної підготовки майбутніх учителів фізики в умовах використання інформаційно-комунікаційних технологій. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.02 – теорія і методика навчання математики. – Національний педагогічний університет імені М.П.Драгоманова. Київ, 2005 р.

У дисертації визначено психолого-педагогічні умови підвищення якості математичної підготовки студентів фізичних спеціальностей педагогічних вищих навчальних закладів в умовах використання інформаційно-комунікаційних технологій; запропоновано удосконалення усіх компонентів методичної системи навчання математики майбутніх учителів фізики в умовах використання інформаційно-комунікаційних технологій: цілей, змісту, методів, організаційних форм і засобів навчання математики; наведено результати експерименту щодо встановлення ефективності та доцільності впровадження запропонованої системи математичної підготовки майбутніх учителів фізики в умовах використання інформаційно-комунікаційних технологій.

1. У дисертації здійснено обґрунтування створеної автором системи математичної підготовки майбутніх вчителів фізики з використанням інформаційно-комунікаційних технологій навчання і на практиці доведено її ефективність.

2. У процесі дисертаційного дослідження була досягнута мета дослідження: запропоновано удосконалення усіх компонентів методичної системи навчання математики студентів фізичних спеціальностей вищих педагогічних навчальних закладів, а саме: цілей, змісту, організаційних форм, методів і засобів навчання.

Цілі математичної підготовки майбутніх учителів фізики доповнені формуванням уміння використовувати інформаційно-комунікаційні технології (зокрема, ППЗ GRAN, програмний засіб DERIVE, математичний пакет MAPLE та інші) для розв'язання суто математичних задач і задач професійного спрямування.

Зміст математичної підготовки доповнено прикладними задачами, для розв’язання яких необхідні уміння використовувати засоби інформаційно-комунікаційних технологій. Використання інформаційно-комунікаційних технологій дозволяє поглибити професійну спрямованість змісту математичної підготовки майбутніх учителів фізики завдяки елементам математичного моделювання фізичних явищ та процесів.

Обґрунтовано доцільність органічного поєднання методів навчання, охоплених класифікацією І.Я.Лернера та М.М.Скаткіна, із домінуючою роллю у цьому поєднанні методів проблемного навчання та дослідницького методу.

Підтверджено, що використання інформаційно-комунікаційних технологій сприяє розкриттю дидактичного потенціалу усіх організаційних форм навчання студентів, зокрема, групових та індивідуальних форм навчання на практичних аудиторних заняттях і фронтальної форми роботи студентів на лекціях.

Засоби навчання математики студентів фізичних спеціальностей педагогічних вищих навчальних закладів в умовах використання інформаційно-комунікаційних технологій доповнено двома посібниками автора.

Результатом такого удосконалення є нова комп’ютерно-орієнтована система математичної підготовки майбутніх вчителів фізики.

3. Результати навчаючого експерименту підтвердили припущення про те, що впровадження методичної системи навчання алгебри і геометрії, яка ґрунтується на засадах науково-обґрунтованого використання інформаційних технологій в навчально-виховному процесі вищого педагогічного навчального закладу, дозволяє значно підвищити рівень математичної підготовки майбутніх учителів фізики.

Дані статистичної обробки результатів дисертаційного дослідження дають усі підстави для підтвердження гіпотези, сформульованої на початку дослідження: впровадження інформаційно-комунікаційних технологій у систему математичної підготовки майбутніх учителів фізики позитивно впливає на якість навчання та інтелектуальний розвиток студентів, їх підготовленість до професійної діяльності і здатність використовувати математичні методи і інформаційно-комунікаційні технології у наукових дослідженнях та при розв’язанні практичних задач, сприяє процесу інтенсифікації навчання.

4. Результати проведеного дослідження підтверджують, що:

одним із результативних шляхів удосконалення математичної підготовки майбутніх учителів фізики є впровадження у навчальний процес інформаційно-комунікаційних технологій, яке вимагає удосконалення усіх компонентів методичної системи навчання (мети навчання, змісту навчання, методів навчання, організаційних форм і засобів навчання);

впровадження у навчальний процес інформаційно-комунікаційних технологій сприяє зростанню рівня не тільки математичної, а й фізичної, методичної, інформаційної, педагогічної підготовки майбутніх учителів фізики і тому має багатоаспектний характер і для успішної реалізації потребує узгодженості дій викладачів математичних, фізичних, методичних, педагогічних та інших дисциплін;

впровадження ІКТ у процес математичної підготовки учителів фізики сприяє більш глибокому урахуванню міжпредметних зв'язків, професійній спрямованості навчання, особистісно-орієнтованому підходу до організації навчально-виховного процесу та реалізації ідей диференціації та індивідуалізації навчання;

врахування результатів дисертаційного дослідження сприяє підвищенню рівня професійної підготовки майбутніх учителів фізики, істотно вплине на їхню мотиваційну сферу, зумовить формування і переведення в ранг домінуючих професійних і учбово-пізнавальних мотивів вивчення математики, які забезпечать успішність оволодіння професійними знаннями і вміннями.

5. Дисертаційне дослідження не претендує на остаточне розв’язання проблеми створення і впровадження результативних систем математичної підготовки майбутніх учителів фізики в умовах використання інформаційно-комунікаційних технологій. Його результати дозволяють визначити наступні напрями подальших досліджень:

систематизація і узагальнення зауважень і пропозицій викладачів дисциплін природничого циклу провідних педагогічних вищих навчальних закладів України, які працюють в умовах комп'ютерно-орієнтованого навчання, щодо педагогічних програмних засобів, використаних в процесі дисертаційного дослідження, з метою їх подальшого удосконалення;

подальше удосконалення системи математичної підготовки вчителів природничих дисциплін з урахуванням новітніх сучасних розробок на ринку програмних продуктів як вітчизняного, так і закордонного виробництва;

створення нових навчально-методичних посібників для освітніх закладів України, присвячених впровадженню інформаційно-комунікаційних технологій у процес навчання математики.

Публікації автора:

  1. Красножон О.Б. Системи диференційованих завдань з теорії комплексних чисел для студентів-фізиків вищих педагогічних навчальних закладів //Збірник наукових праць Херсонського державного педагогічного університету. Педагогічні науки. Випуск 21.–Херсон: Айлант, 2001.–С.24-31.

  2. Красножон О.Б. Інтенсифікація навчального процесу вивчення алгебри та геометрії у вищому педагогічному навчальному закладі //Дидактика математики: проблеми і дослідження: Міжнародний збірник наукових робіт.–Вип.15.–Донецьк: Фірма ТЕАН, 2001.–С.25-35.

  3. Красножон О.Б. Про використання персонального комп’ютера у навчанні алгебри та геометрії майбутніх вчителів фізики //Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання: Зб. наук. праць.–К.: НПУ імені М.П.Драгоманова.–Випуск 3.–2001.–С.116-121.

  4. Красножон О.Б. Стимулювання інтересу до вивчення математики студентів-фізиків за допомогою міжпредметних зв’язків //Збірник наукових праць Херсонського державного педагогічного університету. Педагогічні науки. Випуск 27.–Херсон: Видавництво ХДПУ, 2002.–С.162-168.

  5. Красножон О.Б. Підготовка майбутнього вчителя фізики до роботи в умовах використання персонального комп'ютера //Збірник наукових праць Бердянського державного педагогічного університету. Серія “Педагогічні науки”.–№2.–Бердянськ: БДПУ, 2002.–С.181-192.

  6. Красножон О.Б. Персональний комп'ютер як засіб самоконтролю при вивченні розділу “Квадратичні форми в евклідовому просторі” //Дидактика математики: проблеми і дослідження: Міжнародний збірник наукових робіт.–Вип. 18.–Донецьк: Фірма ТЕАН, 2002.–С.130-139.

  7. Красножон О.Б. Рівняння та нерівності з параметрами у підготовці вчителів //Математика в школі.–2002.–№6.–С.21-23.

  8. Красножон О.Б. Комп'ютерно-орієнтовані системи навчання математики у вищому педагогічному навчальному закладі //Комп'ютерно-орієнтовані системи навчання: Зб. наук. праць.–К.: НПУ імені М.П.Драгоманова.–Випуск 6.–2003.–С.48-62.

  9. Красножон О.Б. Використання нових інформаційних технологій у навчанні математичного аналізу //Збірник наукових праць Бердянського державного педагогічного університету. Серія “Педагогічні науки”.–№1.–Бердянськ: БДПУ, 2003.–С.60-67.

  1. Красножон О.Б., Шавальова В.І. Використання персонального комп'ютера при вивченні кривих 2-го порядку //Проблеми сучасного підручника: Зб. наук. праць.–К.: Педагогічна думка, 2004.–Вип.5. Ч.ІІ.–С.86-92. (Автором розкриті науково-методичні аспекти проблеми інтенсифікації навчально-виховного процесу за допомогою інформаційних технологій на прикладі навчальної дисципліни “Лінійна алгебра і аналітична геометрія”, яка вивчається студентами фізичних спеціальностей педагогічних вищих навчальних закладів).