Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика навчання та виховання (по областях і рівню освіти)


Сергієнко Володимир Петрович. Теоретичні і методичні засади навчання загальної фізики в системі фахової підготовки вчителя : дис... д-ра пед. наук: 13.00.02 / Національний педагогічний ун-т ім. М.П.Драгоманова. - К., 2005.



Анотація до роботи:

Сергієнко В.П. Теоретичні і методичні засади навчання загальної фізики в системі фахової підготовки вчителя. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора педагогічних наук за спе-ціальністю 13.00.02. – теорія і методика навчання фізики. – Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова, Київ, 2004.

У дисертації запропоновано сучасну концепцію навчання загальної фізики майбутніх учителів фізики. Розроблена динамічна модель навчально-виховного процесу з курсу загальної фізики в педагогічному університеті. На цій основі вперше розроблена відкрита методична система навчання загальної фізики, яка відповідає рівню розвитку сучасних технологій навчання, в тому числі інформаційно-комунікаційних, і спрямована на самореалізацію майбутнього вчителя фізики в процесі особистісно орієнтованого навчання.

Структура цієї системи відображає сучасні цілі і завдання, зміст, організаційні форми, методи і засоби навчання, орієнтовані на реалізацію принципу інтеграції фундаментальності та професійної спрямованості підготовки із загальної фізики майбутніх учителів та застосування інноваційних технологій навчання.

Експериментально доведена ефективність теоретичних і методичних засад та розробленої системи навчання загальної фізики для формування фізичних знань, набуття майбутніми вчителями фізики переконань і компетенцій; надання навчально-пізнавальній діяльності дослідницького творчого спрямування в індивідуальному режимі; зміщення акцентів з пояснювально-ілюстративного типу вивчення загальної фізики на розвивальне особистісно орієнтоване навчання; зростання питомої ваги методичного, контролюючого, консультативного видів діяльності викладача.

У дисертаційній роботі здійснено теоретичне узагальнення і показано практичне розв’язання проблеми розвитку методики навчання загальної фізики в системі фахової підготовки вчителя в умовах сучасної парадигми освіти. Необхідність і своєчасність такого дослідження зумовлені пріоритетним положенням загальної фізики у сучасних умовах розвитку інноваційних технологій, у розв’язанні проблем фундаментальної фахової і методичної підготовки вчителів фізики до виконання ними нових навчально-виховних функцій і завдань. Сучасний етап розвитку вищої педагогічної освіти потребує якісних змін у підході до визначення цілей і завдань, змісту, форм, методів і засобів навчально-пізнавальної діяльності студентів із загальної фізики.

За результатами проведених досліджень тенденцій розвитку фізичної освіти у вищих педагогічних навчальних закладах встановлено, що існуючі системи навчання загальної фізики не повною мірою забезпечують належну репрезентацію цієї важливої галузі природничих знань у нових конкурентоспроможних виробничих технологіях, а також її теоретичної і методичної ролі у формуванні фізико-технічних знань студентів для подальшого їх використання в діяльності вчителя.

Інтеграційні процеси освіти пов’язані з комплексом суперечностей і потребою їх раціонального розв’язання. Не задовольняє достатньою мірою вимоги соціального замовлення суспільства система фахової підготовки майбутніх учителів фізики. Тому нагальною є потреба в її удосконаленні в умовах ступеневої освіти з урахуванням специфіки і різноплановості вимог до діяльності вчителя профільної школи, тенденцій розвитку фізичної науки та інформаційно-комунікаційних технологій.

Особливий інтерес в аспекті нашого дослідження становило з’ясування ролі, змісту і місця особливостей фахової підготовки майбутнього вчителя фізики в умовах розвитку освіти на сучасному етапі. Виявилось, що в умовах особистісно орієнтованого навчання у його зміст, крім предметних знань, що задаються освітніми стандартами, навчальними програмами, необхідно включати й емоційно-ціннісні, особистісні компоненти та функції. В процесі фахової підготовки має виконуватися двоєдине завдання: реалізовуватися особистісно орієнтований підхід до навчання загальної фізики майбутнього вчителя і забезпечуватися його готовність до здійснення особистісного підходу у навчанні школярів.

Дослідження різних підходів до навчання загальної фізики у педагогічних університетах, виокремлення її як фундаментальної навчальної дисципліни в системі фахової підготовки вчителя, аналіз існуючих посібників і програм зумовили розробку авторської динамічної моделі вивчення курсу. Ця модель розроблялася з дотриманням освітніх стандартів; урахуванням психолого-педагогічних основ навчання студентів загальної фізики; визначенням інваріантної і варіативної складових змісту з професійним спрямуванням навчання; поглибленням теоретичних знань курсу; поєднанням теорії, сучасних технологій навчання і навчального експерименту; створенням умов для розвитку науково-технічної творчості. Ефективне навчання загальної фізики майбутніх учителів фізики має реалізовуватися в процесі поглиблення міжпредметних зв’язків зі шкільним курсом фізики, теоретичною фізикою, математикою, радіоелектронікою, інформатикою та іншими дисциплінами. Схематична інтеграція з урахуванням системно-діяльнісного підходу, що реалізована в динамічній моделі навчально-виховного процесу із загальної фізики, дозволила всебічно і глибоко проникнути в його сутність, оцінити основні компоненти та окреслити перспективні напрями розвитку.

Узагальнюючи результати проведеного дисертаційного дослідження, маємо підстави сформулювати загальні висновки, які стверджують основні положення розробленої наукової концепції:

1. Розроблені нові теоретичні засади фахової підготовки майбутніх учителів в процесі навчання загальної фізики на основі діяльнісної моделі вчителя стали основою побудови дидактичної системи, орієнтованої на суб’єкт-суб’єктний характер педагогічної взаємодії. При цьому згідно із запропонованим нами інтегрованим підходом до процесу навчання, зміст якого полягає у моделюванні і наступній реалізації майбутньої професійної діяльності вчителя фізики, передбачається узгодженість між різними формами навчально-пізнавальної діяльності майбутніх учителів фізики: лекціями, практичними заняттями, самостійною роботою, роботою у студентських наукових гуртках і проблемних групах, участю в олімпіадах з фізики, конференціях, у виконанні госпдоговірної тематики та ін.

2. Нами визначено конструктивні цілі навчання загальної фізики, які відповідають загальним цілям фахової підготовки вчителя фізики і розвитку методичної системи навчання загальної фізики у педагогічних університетах під впливом соціального, освітнього і технологічного чинників як відкритої системи взаємозалежних компонентів: цілей, змісту, організаційних форм, методів і засобів навчання. При цьому розроблено модульну програму курсу загальної фізики з метою удосконалення його структури і змісту; розроблено й апробовано методику навчання усіх розділів (блоків) цього курсу, яка орієнтована на підготовку вчителя фізики для різних типів навчальних закладів; використано інноваційні технології навчання, а саме: модульну, комп’ютерну, дослідницькі, ігрові, дискусійні, міжпредметні. Посиленої уваги потребує вивчення традиційно складних питань як шкільного курсу фізики, так і загального, а саме: рухи тіл під дією сили тяжіння, елементи статики, елементи молекулярної статистики, спеціальна теорія відносності, властивості напівпровідників і їх застосування, властивості магнітного та електричного полів, голографія, елементи квантової фізики та ін.

3. Розроблена і впроваджена модульна система організації навчально-пізна-вальної діяльності майбутніх учителів фізики сприяє використанню інформаційно-комунікаційних технологій, елементів дистанційних форм навчання із врахуванням рівня інтелектуальної активності студентів; створенню засобів діагностики рівня засвоєння знань і набуття компетенцій на різних етапах навчання з використанням тестових завдань та варіативної компоненти модульно-рейтингового контролю, що забезпечує об’єктивізацію педагогічного контролю і посилення його стимулюючої ролі за рахунок всеохоплюючої кумулятивної оцінки всіх форм навчальної діяльності студентів. Такий підхід допомагає усуненню суперечностей між формально-логіч-ним вивчення курсу загальної фізики та творчою діяльністю вчителя фізики; між обсягом знань та часом на оволодіння ними за рахунок комплексного використання всіх засобів подання навчального матеріалу; між переважно колективним характером навчальної діяльності та індивідуальним характером майбутньої професійної діяльності вчителя фізики. Така технологія навчання має бути впроваджена для всіх дисциплін у системі професійної підготовки вчителя фізики з метою усунення неконтрольованого перерозподілу навчального часу.

4. На основі аналізу психолого-педагогічних умов, у яких здійснювалося вивчення загальної фізики, дано оцінку рівню підготовленості випускників шкіл до навчання у вищих педагогічних навчальних закладах і рекомендації щодо скорочення адаптаційного періоду через упровадження “вирівнювального” курсу фізики, що в інтегрованому вигляді відображає головні змістові лінії шкільного курсу, та залучення студентів молодших курсів до активної участі в навчально-дослідній і науково-дос-лідній діяльності з фізики з метою розвитку творчих здібностей і готовності до проведення такої роботи у загальноосвітньому навчальному закладі.

5. Запропоновано розглядати підготовку майбутніх учителів із загальної фізики у структурно-організаційному аспекті як динамічний процес реалізації взаємо по-в’язаних і взаємозумовлених фундаментальної та професійної складових, які забезпечують прогнозовану якість формування професійно значущих властивостей особистості. Тому автором вперше запропоновано й обгрунтовано новий методичний принцип інтеграції фундаментальності та професійної спрямованості в підготовці майбутніх учителів із загальної фізики, реалізація якого сприяє формуванню в кожному фрагменті навчання елементів компетенцій студентів, тобто навчальна діяльність набуває ознак майбутньої професійної діяльності. Основою цього процесу є виконання системи адаптованих до навчального процесу професійно спрямованих завдань таких видів: репродуктивного характеру з використанням орієнтувальної основи дій різного типу, з аналізом конкретних педагогічних ситуацій, з моделювання педагогічних процесів, з виконання навчальних проектів (індивідуальних, в малих групах, колективних).

6. На основі аналізу змісту курсу, вибору необхідних рівнів його засвоєння май-бутніми вчителями та психолого-педагогічних умов для цього розроблена структурна схема курсу загальної фізики як навчального предмета, визначені функції навчання загальної фізики у навчально-методичній, науковій і виховній роботі, що дає змогу виконати головне завдання навчання цього предмета – формування в студентів фізичної картини світу, яка зазнає еволюції і складає основу наукової картини світу.

На основі сформульованих визначальних чинників інваріантної та варіативної побудови курсу “Загальна фізика”, зокрема логічно-понятійного структурування і забезпечення фахової спрямованості навчання студентів фізичних спеціальностей педагогічних університетів може ефективно функціонувати неперервно-послідовна система вивчення навчального цього навчального предмета за блоково-модульним принципом.

7. Побудована відкрита методична система забезпечує функціонування всіх складових навчально-виховного процесу із загальної фізики на єдиній платформі та допускає оновлення і наповнення її новим змістом; дозволяє активізувати процес навчання загальної фізики в умовах орієнтації на індивідуальний розвиток особистості, створює умови для більш ефективного опанування системою знань і вмінь, розвиває творчу спрямованість майбутнього вчителя, сприяє формуванню відповідних професійних і особистісних якостей. В рамках запропонованої методичної системи обгрунтовано можливості формування наукового світогляду і якостей особистості вчителя фізики з метою забезпечення його готовності до реалізації особистісно орієнтованого навчання і впровадження ідей гуманітаризації та гуманізації в навчально-виховний процес. Урахування цих чинників дозволило по-іншому бачити роль викладача і студентів у дидактичній системі “навчально-виховний процес із загальної фізики” і будувати її на суб’єкт-суб’єктній основі. Орієнтація на особистість студента врахування його мотивів, інтересів, бажань, намірів, потреб, стилю пізнавальної діяльності сприяють гнучкому моделюванню навчального процесу.

Ефективність запропонованої методичної системи навчання загальної фізики майбутніх учителів фізики підтверджено результатами констатуючого, пошукового і формуючого педагогічного експерименту.

8. Сформульовані принципи удосконалення класичних і впровадження інноваційних технологій навчання загальної фізики у педагогічних університетах дали змогу розробити форми і методи дистанційного навчання, засобів самостійного вивчення загальної фізики: комп’ютерної графіки і моделювання, мультимедійних посібників, навчально-методичних засобів лабораторно-демонстраційного експерименту з фізики.

9. Одержані наукові результати навчання загальної фізики з використанням комп’ютерно орієнтованого навчально-методичного комплексу засвідчили його ефективність і дають підстави рекомендувати до широкого впровадження у вищих педагогічних навчальних закладах. Створені навчальні та мультимедійні посібники стимулювали мислення студентів, поглиблювали сприйняття навчального матеріалу, формували навички самоконтролю, надавали навчально-пізнавальній діяльності студентів дослідницького спрямування і можуть бути використані викладачами загальної фізики, студентами не лише вищої педагогічної школи, а і вищих технічних навчальних закладів, класичних університетів, вчителями фізики загальноосвітніх навчальних закладів, методистами інститутів післядипломної освіти, учнями.

Сукупність отриманих наукових результатів дозволяє кваліфікувати цю дисертаційну роботу як теоретичне узагальнення науково-методичних досліджень вітчизняних та зарубіжних учених і власних досліджень автора, досвіду роботи вищих педагогічних навчальних закладів із спеціальної фахової підготовки вчителів фізики. Проведене дослідження дозволить суттєво підвищити рівень підготовки цих фахівців, що є соціально значущою проблемою.

Дослідження окреслює перспективи подальших наукових пошуків зазначеного спрямування, зокрема пов’язаних з розробкою критеріальної основи управління системою фахової підготовки вчителя фізики, розвитком технічного оснащення навчально-виховного процесу із загальної фізики, широким застосуванням дистанційної форми навчання, розробкою теоретичних і методичних засад навчання інших фахових дисциплін у системі підготовки вчителя фізики та ін. Над цими проблемами під керівницт-вом автора вже працюють студенти й здобувачі.

Публікації автора:

Монографії, навчальні посібники, програми

1. Сергієнко В. П. Інтеграція фундаментальності та професійної спрямованості курсу загальної фізики у підготовці сучасного вчителя: Монографія. – К.: НПУ, 2004. – 382 с.

2. Демонстраційний експеримент з фізики: Навч. посіб. / М. І. Шут, В. Ю. Биков, О. М. Кучменко, І. І. Адаменко, Ю. О. Жук, О. М. Плахтієнко, А. В. Касперський, Л. Ю. Благодаренко, В. П. Сергієнко, В. Ф. Заболотний / За заг. ред. М. І. Шута, В. Ю. Бикова. – К.: НПУ, 2003. – 237 с. (Гриф МОН “Рекомендовано”; автором розроблено теоретичні та методичні засади використання засобів демонстраційного експерименту у вищій педагогічній школі, удосконалено демонстрації, інші розробки належать співавторам).

  1. Шут М. І., Сергієнко В. П. Науково-дослідна робота з фізики в середніх і вищих навчальних закладах: Навч. посіб. – К.: Шкільний світ, 2004. – 128 с. (Гриф МОН “Рекомендовано”; автором підготовлено рукопис, співавтором проведено його редагування з уточненням питань опрацювання результатів фізичних вимірювань).

  2. Дідович М. М., Пастушенко С. М., Сергієнко В. П. Розв’язування задач з фізики: Навч. посіб. – К.: Діал, 2004. – 180 с. (Гриф МОН “Схвалено комісією з фізики”; автором підготовлено теоретичний матеріал, внесено уточнення до змісту задач, розроблено методичні поради щодо їх розв’язування, інші розробки належать співавторам).

  3. Скубій Т. В., Сергієнко В. П. Розв’язування задач з електростатики: Посіб. для студ. вищ. навч. закл. – К.: Політехніка, 2005. – 132 с. (Гриф МОН “Рекомендовано”; автору належить теоретичне забезпечення, розробка методичних порад, наукове редагування, інші розробки належать співавтору).

6. Шут М. І., Горбачук І. Т., Сергієнко В. П. Програма навчальної дисципліни для студентів вищих педагогічних закладів освіти. Загальна фізика. – К.: НПУ, 2005. – 49 с. (Гриф МОН “Рекомендовано”; автором підготовлено початковий варіант рукопису, розроблено методичне забезпечення, удосконалено зміст попередньої програми, інші розробки належать співавторам).

Статті у фахових виданнях

7. Гуралюк А. Г., Сергієнко В. П. Деякі аспекти застосування інноваційних технологій навчання фізики // Педагогічні науки. – Херсон: Айлант, 2000. – Вип. 15. – С. 101 – 106. (Автором сформульовано основні завдання статті, визначено способи застосування інноваційних технологій навчання фізики, розроблено сценарії педагогічних програмних засобів, проведено наукове редагування, інші розробки належать співавтору).

8. Сергієнко В. П. Модульний підхід до організації процесу вивчення курсу загальної фізики в умовах неперервної освіти // Дидактики дисциплін природознавчо-математичної та технологічної освітніх галузей. – Кам’янець-Подільський: К-ПДПУ, 2000. – Вип. 6. – С. 37 – 41.

9. Гуралюк А. Г., Сергієнко В. П. Сучасні вимоги до контролю і оцінювання навчальних досягнень учнів і студентів з фізики засобами новітніх інформаційних технологій // Педагогічні науки. – Херсон: Айлант, 2001. – Вип. 24. – С. 95 – 101. (Автором сформульовано основні вимоги до тестів і розроблено методичне забезпечення педагогічного контролю і тестові завдання із загальної фізики, складено сценарій програмних засобів, проведено наукове редагування, інші розробки належать співавтору).

10. Сергієнко В. П. Формування світоглядних, методологічних і загальнонаукових уявлень про фізику як науку // Наукові записки. Серія: Педагогічні науки – К.: НПУ, 2001. – Вип. 43. – С. 15 – 23.

11. Сергієнко В. П. Технологія навчання в лабораторії загального фізичного практикуму педагогічного вищого навчального закладу // Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. – Кіровоград: РВЦ КДПУ, 2001. – Вип. 34. – С. 229 – 232.

  1. Сергієнко В. П. Наукові основи постановки і проведення лабораторного практикуму з курсу загальної фізики у педагогічному вищому навчальному закладі // Серія: Педагогічні науки. – Чернігів, 2001. – Вип. 9. – С. 65 – 69.

  2. Сергієнко В. П. Професійне спрямування лабораторного практикуму із загальної фізики у педвузі // Зб. наук. пр. Уманського держ. пед. ун-ту: Спеціальний випуск. – К.: Науковий світ, 2001. – С. 199 – 204.

  3. Сергієнко В. П. Особистісно орієнтоване навчання в системі фундаментальної професійної підготовки вчителя фізики // Модель середньої фізичної освіти в умовах переходу на 12-річний термін навчання. – Коломия: ВПТ “ВІК”, 2001. – Вип. 7. – С. 180 – 185.

  4. Сергієнко В. П. Професійна спрямованість курсу загальної фізики у педагогічному вищому навчальному закладі // Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. – Кіровоград: РВЦ КДПУ, 2002. – Вип. 42. – С. 203 – 207.

  5. Сергієнко В. П. Теоретичні засади конструювання методичної системи вивчення загальної фізики // Вісник Чернігівського держ. пед. ун-ту. Серія: Педагогічні науки. – Чернігів: ЧДПУ, 2002. – Вип. 13. – Т. 2. – С. 211 – 215.

  6. Сергієнко В. П. Концепція і модель методичної системи вивчення загальної фізики студентами вищого педагогічного навчального закладу // Теорія та методика вивчення природничо-математичних і технічних дисциплін. – Рівне: РДГУ, 2002. – Вип. 4. – С. 125 – 130.

  7. Сергієнко В. П. Проблеми навчання загальної фізики в системі професійної підготовки вчителя // Наукові записки. – К.: НПУ, 2002. – Вип. 47. – С. 188 – 195.

  8. Сергієнко В. П. Інтегральний підхід до навчання загальної фізики в системі професійної підготовки вчителя // Наукові записки. – К.: НПУ, 2002. – Вип. XLІІІ. – С. 17 – 28.

  9. Сергієнко В. П. Реалізація принципу єдності фундаментальності і професійної спрямованості в методах, формах і засобах навчання загальної фізики // Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. – К.: НПУ, 2002. – Вип. XLIX. – С. 129 – 136.

  10. Сергієнко В. П. Теоретичні основи застосування інформаційно-комунікаційних технологій у системі професійної підготовки і діяльності вчителя фізики // Зб. наук. пр. Педагогічні науки. – Херсон: ХДПУ, 2002. – Вип. 32. – Ч. 2. – С. 122 – 126.

  11. Сергієнко В. П. Аналіз стану сформованості методів пошукової діяльності студентів при традиційній організації занять із загальної фізики // Серія педагогічна: Дидактики дисциплін фізико-математичної та технологічної освітніх галузей. – Кам’янець-Подільський: К-ПДПУ, 2002. – Вип. 8. – С. 99 – 105.

  12. Сергієнко В. П. Дистанційні методи навчання загальної фізики: стан і перспективи // Наукові записки Терноп. держ. пед. ун-ту. Серія: Педагогіка, № 6. – 2002. – С. 128-135.

  13. Сергієнко В. П. Концептуальні засади професійної підготовки сучасного вчителя фізики // Методологічні принципи формування фізичних знань учнів і професійних якостей майбутніх учителів фізики та астрономії. – Кам’янець-Подільський:

К-ПДПУ, 2003. – Вип. 9. – С. 46 – 49.

  1. Сергієнко В. П. Психолого-педагогічні засади професійної діяльності сучасного вчителя фізики // Зб. наук. пр. Уманського держ. пед. ун-ту: Спеціальний випуск – К.: Науковий світ, 2003. – С. 273 – 282.

  2. Сергієнко В. П. Методичні моделі формування системи цінностей у процесі вивчення загальної фізики // Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. – К.: НПУ, 2003. – Вип. LIII. – С. 301 – 313.

  3. Сергієнко В. П. Ціннісний підхід до навчання загальної фізики // Фізика та астрономія в школі. – 2003. – № 6. – С. 17 –21.

  4. Сергієнко В. П. Світоглядне, методологічне і загальнонаукове значення фізики для формування наукової картини світу // Фізика та астрономія в школі. – 2004. – № 2. – С. 13 – 17.

  5. Сергієнко В. П., Касперський А. В. Становлення і розвиток фізичної освіти у вищих педагогічних навчальних закладах України // Серія педагогічна: Дидактика фізики в контексті Болонського процесу. – Кам’янець-Подільський: К-ПДПУ, 2005. – Вип. 11. – С. 80 – 85. (Автором підготовлено рукопис, сформульовано основні завдання статті, визначено періоди розвитку фізичної освіти, розроблено структурну схему модернізації навчально-виховного процесу із загальної фізики, співавтором здобуто дані про вивчення електрорадіотехнічних дисциплін, проведено редагування).

Методичні рекомендації, статті, тези доповідей

  1. Сергієнко В. П., Мельничук О. В. Методи оцінки похибок та обробки результатів вимірювань фізичних величин: Метод. розробка. – К.: ДОД УДПУ, 1994. – 18 с. (Автором підготовлено рукопис, розроблено теоретичні і методичні засади опрацювання результатів вимірювань фізичних величин, інші розробки належать співавтору).

  2. Сергієнко В. П., Горбачук І. Т., Шут М. І. Нова технологія навчання в курсі загальної фізики // Психолого-педагогічні проблеми професійної освіти: Наук.-метод. зб. – К.: МО України, 1994. – С. 271 – 273. (Автором визначено тему і зміст тез, інші розробки належать співавторам).

  3. Сергієнко В. П., Горбачук І. Т., Собко І. М. – Підвищення ефективності контролю знань, умінь і навичок студентів з курсу загальної фізики на основі використання нової інформаційної технології // Міжвуз. наук.- прак. конф. “Впровадження рейтингової системи оцінювання знань студентів вузу”.– К.: УДПУ, 1994. – С. 24. (Автором визначено тему і зміст тез, розроблено тестові завдання і методичне забезпечення педагогічного контролю із загальної фізики, інші розробки належать співавторам).

  4. Сергієнко В. П., Мельничук О. В. Активізація навчально-дослідницької пізнавальної роботи студентів під час виконання лабораторних робіт загального фізичного практикуму // Наукові записки Ніжинського держ. пед ін-ту. Серія: Фізико-математичні науки. – Ніжин: НДПІ – 1995. – Т. 15. – С. 59 – 63. (Автором сформульовані основні завдання статті, визначено засоби активізації, розроблені евристичні вказівки до лабораторних робіт та загальне редагування, інші розробки належать співавтору).

  5. Сергієнко В. П., Стучинська Н. В., Коцюба Р. М. Технологія розробки і використання тестів у курсі загальної фізики // Вища освіта в Україні: реалії, тенденції, перспективи розвитку: Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції. – Ч. 4. – К.: МО України, 1996. – С. 123 – 125. (Автором розроблено план статті, тестові завдання і вимоги до них, інші розробки належать співавторам).

  6. Сергієнко В. П., Горбачук І. Т., Коцюба Р. М. Методи і засоби реалізації системно-діяльного підходу в лабораторному практикумі з курсу загальної фізики // Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції. - Ч. 1. – Рівне: РДГУ, 1996. – С. 204 – 205. (Автором розроблено план доповіді, методи і засоби для забезпечення системно-діяльнісного підходу, інші розробки належать співавторам).

  7. Сергієнко В. П., Горбачук І. Т., Собко І. М., Шут М. І. Автоматизований тестовий контроль знань студентів з курсу загальної фізики як засіб підвищення ефективності лабораторного практикуму // Проблеми удосконалення фундаментальної та професійної підготовки вчителів фізики: Матеріали II Всеукраїнської конференції, присвяченої 75-й річниці УДПУ імені М. П. Драгоманова. – К.: УДПУ, 1996. – С. 82 – 87. (Автором підготовлено рукопис статті, розроблено тестові завдання і сценарії програмних засобів, інші розробки належать співавторам).

  8. Сергієнко В. П., Цехмістер Я. В., Стучинська Н. В., Струменська О. М. Посилення пізнавального інтересу студентів на основі використання елементів фізики живого // Фундаментальна та професійна підготовка фахівців з фізики: Матеріли ІІІ Всеукраїнської наук. конференції. – Ч. ІІ. – К.: НПУ, 1998. – С. 76 – 79. (Автором сформульовано основні завдання статті, підібрано приклади прояву фізичних явищ у живій природі, розроблені рекомендації щодо їх використання в курсі загальної фізики, проведено наукове редагування, інші розробки належать співавторам).

  9. Шут М. І., Сергієнко В. П., Касперський А. В. Методичні вказівки до підготовки, виконання і захисту кваліфікаційних (дипломних) робіт: Методична розробка. – К.: Мінідрукарня НПУ, 1999. – 37 с. (Автором підготовлено початковий варіант рукопису, співаторам належать редагування і коригування окремих розділів).

  10. Сергієнко В. П., Цехмістер Я. В. Методи і засоби стандартизації педагогічного контролю з фізики // Науковий вісник. – Миколаїв: МДПУ, 1999. – Вип. 1. – 38 – 42 с. (Автором сформульовані основні завдання статті, розроблені засоби педагогічного контролю з фізики, загальне редагування, інші розробки належать співавтору).

  11. Сергієнко В. П., Гуралюк А. Г., Гуралюк О. М. Сучасне методичне забезпечення вивчення голографічного методу зображення предметів // Науковий вісник. – Миколаїв: МДПУ, 1999. – Вип. 1. – 74 – 78 с. (Автором сформульовано основні завдання статті, дано опис теорії голографічного методу, розроблено методичне забезпечення і проведено загальне редагування, інші розробки належать співавторам).

  12. Сергієнко В. П. Теоретичні і методичні засади удосконалення курсу загальної фізики у вищому педагогічному навчальному закладі // Фундаментальна та професійна підготовки фахівців з фізики: Тез. доп. V Всеукраїнської наук. конференції. – К.: НПУ, 2000. – С. 36.

  13. Сергієнко В. П., Ушаков А. В. Середні навчальні заклади нового типу як школи майбутнього // Фундаментальна та професійна підготовка фахівців з фізики: Тез. доп. V Всеукраїнської наук. конференції. – К.: НПУ, 2000. – С. 79. (Автором визначено назву і основні положення тез доповіді, здійснено редагування, інші розробки належать співавтору).

  1. Сергієнко В. П., Гуралюк А. Г. Автоматизація контролю знань з фізики // Фундаментальна та професійна підготовка фахівців з фізики: Тез. доп. V Всеукраїнської наук. конференції. – К.: НПУ, 2000. – С. 81. (Автором визначено назву і основні положення тез доповіді, розроблено тестові завдання, розроблено сценарій системи педагогічного контролю і його методичне забезпечення, здійснено редагування, інші розробки належать співавтору).

  2. Сергієнко В. П., Горбачук І. Т., Коцюба Р. М. Системний підхід у підготовці студентів педагогічних вузів до науково-дослідної роботи // Фундаментальна та професійна підготовка фахівців з фізики: Тез. доп. V Всеукраїнської наук. конференції. – К.: НПУ, 2000. – С. 108. (Автором визначено назву і основні положення тез доповіді, розроблено модель організації науково-дослідної роботи студентів і засоби її реалізації, інші розробки належать співавторам).

  3. Сергієнко В. П., Шут М. І. Психолого-педагогічні аспекти підвищення пізнавальної активності студентів при вивченні загальної фізики // Психолого-педагогічні проблеми підготовки вчительських кадрів в умовах трансформації суспільства: Матеріали Міжнародної науково-теоретичної конференції. Ч. 3. – К.: НПУ імені М. П. Драгоманова, 2000. – С. 91 – 93. (Автором підготовлено рукопис, розроблено теоретичні і методичні засади підвищення пізнавальної активності студентів, інші розробки належать співавтору).

  4. Сергієнко В. П. Поєднання навчальної та науково-дослідної праці майбутніх вчителів фізики з метою удосконалення їх професійної підготовки // Зб. наук. пр. Криворізького держ. пед. ун-ту. В 3 т. – Кривий Ріг: КДПУ, 2001. Т. 2: Теорія та методика навчання фізики. – С. 303 – 308.

  5. Сергієнко В. П., Горбачук І. Т. Про удосконалення інформаційного забезпечення навчального процесу з курсу загальної фізики в педагогічному ВНЗ // Проблеми підручника для вищої школи: Матеріали наук.-метод. конференції. – Вінниця: Універсум, 2001. - Т. 2. – С. 110 – 113. (Автором підготовлено рукопис, розроблено теоретичні і методичні засади інформаційного забезпечення навчального процесу, інші розробки належать співавтору).

  6. Сергієнко В. П., Гуралюк А. Г. Деякі аспекти використання мережі Internet для позааудиторної роботи учнів та студентів з фізики // Інформаційні технології в освіті: Матеріали наук.- прак. конференції. – Бердянськ: БДПІ, 2001. – С. 225 – 229. (Автором складено план статті, розроблено теоретичні і методичні засади використання мережі Internet для навчання фізики, інші розробки належать співавтору).

  7. Сергієнко В. П. Експертна оцінка методики постановки і проведення лабораторного практикуму з курсу загальної фізики // Фундаментальна та професійна підготовка фахівців з фізики: Матеріали VІ Всеукраїнської наук. конференції. – Миколаїв: МДПУ, 2001. – С. 86 – 101.

  8. Сергієнко В. П., Стучинська Н. В. Виховний потенціал з курсу загальної фізики у вищому педагогічному навчальному закладі // Всебічний розвиток особистості студента: Матеріали наук.-прак. конференції. – Ірпінь: Академія ДПС України, 2001. – С. 463 – 467. (Автором підготовлено рукопис, розроблено теоретичні і методичні засади виховання студентів засобами курсу загальної фізики, інші розробки належать співавтору).

  9. Сергієнко В. П. Теоретико-методичні засади вивчення загальної фізики в системі професійної підготовки вчителя // Проблеми вищої педагогічної освіти у світлі рішень ІІ Всеукраїнського з’їзду працівників освіти: Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції - Ч. 4. – К.: НПУ, 2001. – С. 37 – 39.

  10. Сергієнко В. П., Шут М. І. Логіко-генетичний аналіз фізичного знання // Стратегічні проблеми формування змісту курсів фізики та астрономії в системі загальної середньої освіти: Матеріали науково-практичної конференції. – Львів: ЛНУ, 2002. – С. 17 – 20. (Автором підготовлено початковий варіант рукопису, розроблено критерії добору навчального матеріалу і побудови курсу загальної фізики, інші розробки належать співавтору).

  11. Шут М. І., Сергієнко В. П. Проблеми вивчення загальної фізики в системі професійної підготовки вчителя // Фундаментальна та професійна підготовка фахівців з фізики: Матеріали VІІ Всеукраїнської наук. конференції. – К.: НПУ імені М.П. Драгоманова, 2002. – С. 27. (Автором визначено основні проблеми вивчення загальної фізики студентами фізичних спеціальностей педагогічних університетів, інші розробки належать співавтору).

  12. Сергієнко В. П., Шут М. І. Концепція неперервної фізичної освіти і курс загальної фізики педвузу // Стратегічні проблеми формування змісту курсів фізики та астрономії в системі загальної середньої освіти: Тез. доп. Всеукраїнської наук.-прак. конференції – Львів: ЛНУ, 2002. – С. 3 – 4. (Автором підготовлено початковий варіант рукопису, розроблено основні положення концепції, що реалізовані в курсі загальної фізики, інші розробки належать співавтору).

  13. Шут М. І., Сергієнко В. П. Навчання загальної фізики в системі професійної підготовки вчителя // Зб. наук. пр. до 10-річчя АПН України. Ч. 1. – Харків: “ОВС”, 2002. – Ч. 1.– С. 434 – 442. (Автором підготовлено початковий варіант рукопису, розроблено основні теоретичні і методичні засади навчання загальної фізики майбутніх учителів, інші розробки належать співавтору).

  14. Сергієнко В. П. Інтегральний підхід до формування знань із загальної фізики // Фундаментальна та професійна підготовка фахівців з фізики: Матеріали VІІ Всеукраїнської наук. конференції. – К.: РННЦ “Дініт”, 2002. – С. 60.

  15. Сергієнко В. П., Сусь Б. А., Шут М. І. Виховання особистості майбутнього вчителя в процесі вивчення загальної фізики // Актуальні проблеми викладання та навчання фізики у вищих освітніх закладах: Матеріали Міжнар. наук.-метод. конференції. – Львів: Ліга-Прес, 2002. – С. 32 – 38. (Автором підготовлено початковий варіант рукопису, розроблено методику виховної роботи з використанням методів і засобів курсу загальної фізики, цінностей фізичної науки, інші розробки належать співавторам).

  16. Гуралюк А. Г., Сергієнко В. П. Інформаційно-комунікаційні технології в системі професійної підготовки і діяльності вчителя фізики // Сучасні тенденції розвитку природничо-математичної освіти: Матеріали Міжнарод. конференції. – Херсон: ХДПУ, 2002. – С. 54 – 60. (Автором підготовлено рукопис, розроблено методику використання інформаційно-комунікаційних технологій в курсі загальної фізики і сценарії педагогічних програмних засобів, інші розробки належать співавтору).

  17. Клименко Л. О., Сергієнко В. П. Аксіологічний компонент гуманітаризації навчання фізики // Фундаментальна та професійна підготовка фахівців з фізики: Матеріали VІІІ Всеукраїнської наук. конференції. – Миколаїв: МДУ, 2003. – С. 39 – 41. (Автором обґрунтовано компоненти моделі гуманітаризації навчання фізики, інші розробки належать співавторам).

  18. СергієнкоВ.П., ШутМ.І. Виховання особистості майбутнього вчителя фізики на прикладі творчої діяльності видатних українців // Матеріали перших Міжнародних драгомановських читань. К.: НПУ, 2003. Вип. 1. С. 211 217. (Автором підготовлено рукопис, розроблено основи методики виховання засобами біографічного матеріалу про видатних українських фізиків, інші розробки належать співавтору).

  19. СергієнкоВ.П. Тест із фізики: вимоги, реалії, перспективи // Вимірювання навчальних досягнень школярів і студентів: гуманітарні, методологічні, методичні, технологічні аспекти: Тез. доп. I Міжнародної наук.- прак. конференції – Харків: ОВС, 2003. – С. 82 – 83.

  20. СергієнкоВ.П., ШутМ.І. Теоретико-методичні особливості використання сучасних компютерно орієнтованих засобів навчання загальної фізики // Засоби і технології єдиного інформаційного освітнього простору: Зб. наук. пр. / За ред. В.Ю. Бикова, Ю.О.Жука / Інститут засобів навчання АПН України. К.: Атіка, 2004. – С. 185 – 193. (Автором підготовлено початковий варіант рукопису, розроблено комп’ютерно орієнтовані засоби навчання фізики та основи методики їх використання, інші розробки належать співавтору).

  21. Сергієнко В. П. Вирівнювальний курс як засіб підвищення якості спеціальної фахової підготовки вчителів фізики // Фундаментальна та професійна підготовка фахівців з фізики: Матеріали ІХ Всеукраїнської наук. конференції. – К.: НПУ, 2004. – С. 28.

  22. Сергієнко В. П., Скубій Т. В. Проблеми методики проведення практикуму розв’язу-вання задач з курсу загальної фізики // Фундаментальна та професійна підготовка фахівців з фізики: Матеріали ІХ Всеукраїнської наук. конференції. – К.: НПУ, 2004. – С. 45. (Автором поставлено цілі доповіді, сформульовано основні проблеми методики розв’язування задач з фізики, здійснено редагування, інші розробки належать співавтору).

  23. Сергієнко В.П., Сіпій В. В. Педагогічний контроль навчальної діяльності учнів з фізики // Фундаментальна та професійна підготовка фахівців з фізики: Матеріали ІХ Всеукраїнської наукової конференції. – К.: НПУ, 2004. – С. 57. (Автором сформульовано основні положення побудови системи педагогічного моніторингу з фізики, здійснено редагування, інші розробки належать співавтору).