Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика навчання та виховання (по областях і рівню освіти)


125. Паньків Людмила Іванівна. Теорія та методика підготовки майбутнього вчителя до керівництва учнівськими музичними колективами: дис... канд. пед. наук: 13.00.02 / Національний педагогічний ун-т ім. М.П.Драгоманова. - К., 2005.



Анотація до роботи:

Паньків Л.І. Теорія та методика підготовки майбутнього вчителя до керівництва учнівськими музичними колективами. - Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.02 - теорія та методика навчання музики і музичного виховання. - Національний педагогічний університет імені М.П.Драгоманова, Київ, 2005.

Основу дисертації складає наукове обгрунтування організаційно-методичної системи підготовки студентів музичних спеціальностей до керівництва учнівськими музично-творчими колективами. Розкрито сутність керівницької діяльності вчителя-музиканта у сучасній школі на основі принципів, педагогічних умов, форм і методів роботи, спрямованих на реалізацію завдань музичного навчання і виховання молоді. Змодельовано і апробовано зміст, форми і методи підготовки майбутніх вчителів до керівництва учнівськими музичними колективами за розробленими критеріями та показниками означеної музично-педагогічної діяльності.

У дисертації наведено теоретичне узагальнення і нове вирішення наукової проблеми підготовки майбутніх вчителів до керівництва учнівськими музичними колективами, що знайшло відображення у теоретичному обгрунтуванні та експериментальній перевірці спеціальної методики підготовки фахівців до даного виду діяльності в умовах вищих закладів освіти.

1. Згідно сучасних тенденцій гуманізації освіти, в світлі яких центральною ланкою навчально-виховного процесу виступає взаємодія вчителя з учнями, в дослідженні відстоюється принципово нова позиція педагога-керівника учнівсько-го музичного колективу, зорієнтована не на уніфікацію колективу, а на розкриття індивідуальності учнів у груповій музичній діяльності. Такий підхід потребує пошуку нових форм і методів фахової підготовки майбутніх вчителів музики.

2.Керівництво учнівським музичним колективом інтерпретується у дослід-женні як цілеспрямований педагогічний вплив на школярів з метою забезпечення умов для їх творчої самореалізації. Провідними напрямами керівництва дитячим мистецьким колективом визнано стимулювання, координацію і регулювання сумісної діяльності школярів у взаємодії учасників на основі полілога. Визначено принципові положення, що сприяють досягненню мети керівництва: використання різнобічного впливу музики на особистість; стимулювання потреби дітей у музичних заняттях; активізація творчого ставлення учнів до виконання музичних творів; забезпечення діалогічної взаємодії учасників.

3.У дослідженні представлено розробку особистісно орієнтованої технології керівництва учнівськими музичними колективами, що передбачає послідовну реалізацію керівником функцій (спонукально-стимулюючої, змістовно-інформуючої, спрямовуючо-коректуючої) та застосування репродуктивних і творчих методів у відповідності до етапів планування, організації і управління, контролю та оцінювання роботи.

4. Розроблено і обгрунтовано зміст і структуру готовності майбутнього вчителя до керівництва учнівськими музичними колективами, що узагальнено у мотиваційно-ціннісному, змістовно-інформаційному, операційно-дійовому, емоційно-вольовому, рефлексивно-аналітичному компонентах. Критерії та показники готовності студентів до даного виду педагогічної діяльності розроблено відповідно до змістових параметрів визначених компонентів. В результаті констатувального експерименту зафіксовано три рівні сформованості готовності майбутніх учителів музики до керівництва учнівськими музичними колективами: репродуктивний, ініціативний, творчий.

5 На основі обгрунтованих теоретичних засад керівництва колективною музично-творчою діяльністю учнів та отриманих результатів діагностування розроблено організаційно-методичну систему поетапної підготовки майбутніх вчителів до керівництва учнівськими музичними колективами, що грунтується на принципах: гуманізму, цілісності, колективної музичної діяльності, активної комунікації, дослідницької позиції, використанні у педагогічній практиці різновидів музичного мистецтва, реалізації у педагогічному процесі різноманітних функцій музики, єдності діяльнісного та особистісного підходів; включає педагогічні умови ( формування мотивації майбутньої діяльності з учнівським музичним колективом, усвідомлення майбутніми вчителями теоретичних засад керівництва дитячим мистецьким колективом, оволодіння методами, прийомами керівницької діяльності, забезпечення емоційної стабільності, розвиток рефлексивного мислення, самоаналізу); зміст, форми організації та методи згідно етапів педагогічної роботи (передкомунікативного, комунікативного, комунікативно-творчого).

6. Експериментально доведено ефективність поетапної підготовки студентів до керівництва учнівськими музичними колективами, загальна стратегія якої передбачала усвідомлення та опрацювання майбутніми вчителями музики особистісно орієнтованої технології керівництва дитячим мистецьким колективом у такій послідовності: систематизація, інтеграція та збагачення знань щодо керівництва колективною музично-творчою діяльністю процесі вивчення спецкурсу "Керівництво учнівськими музичними колективами у загальноосвітній школі" (І етап); оволодіння практичними навичками та вміннями керівництва, згідно технології, в умовах роботи студентських колективів (ІІ етап), апробування та творче використання набутих знань, вмінь та навичок керівництва під час педагогічної практики (ІІІ етап).

7.Результати дослідно-експериментальної роботи дали можливість констатувати позитивні зрушення рівнів сформованості готовності до керівництва учнівськими музичними колективами у студентів експериментальної групи у порівнянні з контрольною, що свідчить про ефективність запропонованої організаційно-методичної системи та правомірність висунутої гіпотези.

Проблема підготовки майбутнього вчителя до керівництва учнівськими музичними колективами не обмежується виконаним дослідженням. Численні аспекти даної проблеми потребують подальшої розробки і вирішення. Серед них: розвиток професійних якостей та формування творчої особистості вчителя-керівника учнівського мистецького колективу.

Публікації автора:

  1. Паньків Л.І. Критерії готовності майбутнього вчителя музики до керівництва гуртовою діяльністю школярів // Наукові записки. Серія: Педагогіка № 2/ Тернопільський держ.пед.ун-т ім.Володимира Гнатюка, Тернопіль, 1999.- С.49-52.

  2. Паньків Л.І. Особливості підготовки майбутнього вчителя до керівництва музичними колективами школярів //Наукові записки: Збірник наукових статей Національного педагогічного університеру імені М.П.Драгоманова.- К.:НПУ, 2003.- Вип.52. - С.101-105.

  3. Паньків Л.І. Вальс, вальс, вальс... (Позакласний час) // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України.-1997.-№11.- С.59-62.

4. Паньків Л.І. Музична терапія в роботі керівника дитячого художнього колективу // Наукові записки Ніжинського державного педагогічного університету імені М.Гоголя.- Ніжин: ДПУ, 1999.-Ч.3.- С.131-135.

5. Паньків Л.І. Вплив музики на психічне здоров'я особистості // Початкова школа.- 1999.- № 1. - С. 58-60.

6. Паньків Л.І. Керівництво учнівським музичним колективом як можливість забезпечення умов творчої самореалізації дітей // Рідна школа.- 2005.-№ 2. - С. 40-41.