Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Психологічні науки / Педагогічна та вікова психологія


Фурман Анатолій Анатолійович. "Ціннісно-орієнтаційні чинники особистісного розвитку майбутніх психологів" : Дис... канд. наук: 19.00.07 - 2009.



Анотація до роботи:

Фурман А. А. Ціннісно-орієнтаційні чинники особистісного розвитку майбутніх психологів. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук за спеціальністю 19.00.07 – педагогічна та вікова психологія. – Південноукраїнський державний педагогічний університет ім. К. Д. Ушинського, Одеса, 2009.

Дисертаційне дослідження присвячено вивченню впливу аксіопсихологічних чинників на особистісний розвиток майбутніх психологів.
У роботі висвітлено погляди вітчизняних та зарубіжних авторів на формування і розвиток цінностей особистості, здійснено категоріальний аналіз складників ціннісно-смислової сфери, визначено критерії діагностики і рівні сформованості аксіопсихологічних та професійних домагань майбутніх психологів. Запропоновано комплекс методик для дослідження ціннісних, смислових орієнтацій та рівня самоактуалізації особистості, подано практичні рекомендації.

У майбутніх психологів провідними у ієрархії цінностей є здоров’я, матеріальний добробут, впевненість у собі, наявність хороших і вірних друзів, розваги, незалежність, вихованість. Індиферентне ставлення зафіксовано стосовно цінностей продуктивного життя, щастя інших, переживання прекрасного та творчості, що констатує наявність мотиваційного вакууму та зниження рівня спонукань у життєвих ситуаціях, пов’язаних з актуалізацією цих цінностей.

Подано аналіз основних тенденцій формування цінностей (аксіоґенез) особистості, окреслено полімотивовану структурно-динамічну трансформацію смисложиттєвих і професійних орієнтацій майбутніх психологів.

У дисертації теоретично обґрунтовано та емпірично досліджено вплив ціннісних орієнтацій на особистісний розвиток майбутніх психологів; виявлено специфіку, закономірності функціонування і передумови виникнення означеного впливу; обґрунтовано психолого-педагогічні умови та чинники самореалізації майбутніх психологів у процесі їх фахової підготовки та розроблено на цьому підґрунті практичні рекомендації щодо їх особистісного розвитку.

За результатами проведеного дослідження можна констатувати наступне:

  1. Ціннісні орієнтації є психосмисловим утворенням, яке формується на перетині потребо-мотиваційної, діяльнісно-операційної, ціннісно-смислової, та ціннісно-орієнтаційної сфер і в цьому контексті є найдієвішим чинником становлення соціально та духовно зрілої особистості, її оптимального функціонування і самореалізації. Ціннісні орієнтації майбутнього психолога визначають шлях присвоєння духовного потенціалу суспільства, перетворення культурних вартостей у стимули і мотиви поведінки, конструктивне поле реалізації професійних якостей у спеціалізованій діяльності.

  2. Встановлено, що серед найважливіших чинників, які впливають на особистісний розвиток майбутнього психолога, виділяються об’єктивні – предмети, засоби і результати діяльності та суб’єктивні – його розумове та соціальне визрівання, досконалість моральної і духовної свідомості, гармонійність системи ціннісних орієнтацій. Доведено, що специфіка ціннісних орієнтацій майбутнього психолога головно пов’язана зі спроможністю реалізовувати потенціал на практиці (профспрямуванням), що формує множину значущих якостей фахівця, сприяє аналітичному підходу в оцінці своїх життєвих потенцій, прискорює пристосування до подальших професійних учинків і становить засадничий вектор особистісного розвитку.

  3. Респонденти володіють значним рівнем реалізації системи цінностей у життєвих сферах, з урахуванням соціальної значущості цих вартостей, зокрема усвідомлення цілей і перспектив, насиченості сьогоденного буття і задоволення самореалізацією, які відносяться до вищого рівня ціннісної системи, позитивно корелюють з цінностями активного діяльного життя, саморозвитку, відповідальності, освіти, що, своєю чергою, зреалізовуються у сферах професійного та соціального життя. Водночас високе прагнення матеріального статку, розваг, незалежності, свідчить про їх прагматизм і егоїзм.

  1. Майбутні психологи характеризуються досить високими показниками загальної усвідомленості життя, що вказує на задоволеність буттям у цілому, наявність відповідних установок у майбутньому, свідчить про цілеспрямованість, віру у свої плани й їхнє здійснення та наявність осмислених життєвих перспектив, емоційну насиченість, досить стійку оцінку пройденого відрізка життя, її продуктивність, свідомість. Наступники спроможні свідомо контролювати процес особистісного становлення й діяльності, хоч локус особистісних домагань спрямований більшою мірою у майбутнє, життєві цілі є осмисленими і цілеспрямованими, що властиво самоактуалізованим людям. Але майбутні психологи не досить вправно володіють власним баченням внутрішньої свободи, незалежності, здатністю самостійно ухвалювати рішення і втілювати їх у життя, також їм притаманне дещо ефемерне бачення відповідальності за свої дії, що виявляється у нерішучості і безтурботності.

  2. Рівень самоактуалізації (особистісного розвитку) студентів змістовно відображає всебічний і безупинний розвиток їх творчого і духовного потенціалу, адекватне сприйняття соціального довкілля, навколишнього світу і свого місця в ньому, багатство емоційної сфери і духовного життя, високий рівень психічного здоров’я і моральності. Респонденти відрізняються реалістичністю сприйняття себе і довкілля, спонтанністю, орієнтацією на вирішення нагальних, життєво важливих завдань, потребою в самості, незалежністю, але певно неглибокими міжособистісними стосунками, прихильністю ліберальним цінностям, слабким розмежуванням засобів і цілей життєдіяльності.

  3. Встановлено, що майбутні психологи мають значний особистісний потенціал у реалізації власних цільових домагань. У них споглядається поступальний рух до результативного використання індивідуальних здібностей та обдарувань, перспектива творчого життєздійснення у подальшій професійній діяльності. Також констатується сформованість у всієї вибірки респондентів загальної системи соціально прийнятних ціннісних орієнтацій, пріоритетами якої є індивідуальні, конкретні життєві, етичні ідеали, вартості професійного та інтелектуального самовдосконалення.

  4. Практичні рекомендації спрямовані на вирішення питань ефективності особистісного розвитку майбутніх психологів, детермінованих основними аксіопсихологічними чинниками, що містять цільовий, емоційно-вольовий і морально-поведінковий компоненти, котрі через саморефлексію породжують індивідуалізацію (усвідомлення власної унікальності, неповторності у паритетній єдності з суспільним загалом).

Проведене теоретико-емпіричне дослідження не вичерпує усієї глибини поставленої проблеми. Подальший науковий пошук вбачаємо у вивченні особистісного розвитку респондентів за умов формувального експерименту при здійсненні цілеспрямованого впливу на становлення ціннісних орієнтацій студентів для більш ефективної допомоги у виборі соціально значущих шляхів оволодіння духовно-моральною і культурно-діяльною системою ціннісних орієнтацій майбутніми психологами.

Публікації автора:

  1. Павліченко А. А. Цінності як проблема психології / А. А. Павліченко // Психологія : зб. наук. праць. – К. : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2002. – Вип. 16. – С. 21–24.

  2. Павліченко А. А. Ціннісні орієнтації як установка на продуктивну пошукову діяльність студентів-психологів / А. А. Павліченко // Психологія і суспільство. – 2003. – № 4. – С. 119–127.

  3. Павліченко А. А. Ціннісні орієнтації у системі становлення особистості / А. А. Павліченко // Психологія і суспільство. – 2005. – № 4. – С. 98–120.

  4. Павліченко А. А. Фахове становлення студента-психолога у контексті системної дії ціннісних орієнтацій (контури дослідницького проекту) / А. А. Павліченко // Психологія і суспільство. – 2006. – № 2. – С. 123–132.

  5. Фурман А. А. Методологічна схема емпіричного вивчення системи цінностей особистості / А. А. Фурман // Вітакультурний млин : методологічний альманах. – 2007. – Модуль 5. – С. 43–50.

  6. Павліченко А. А. Ціннісні орієнтації в парадигмі становлення соціальної зрілості студента : матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. [«Наукове проектування інноваційних та альтернативних систем вищої освіти»] (Тернопіль, 11–12 травня 2000 року) / М-во ОНУ, Терн. акад. нар. гос-ва. – Тернопіль : «Економічна думка», 2000. – С. 171–173.

  7. Павліченко А. А. Досвідна концепція індивіда як засада проектування освіченої людини : матеріали регіональної наук.-метод. конф. [«Технологія інноваційного пошуку в системі вищої освіти»], (Тернопіль, 19 квітня 2002 року) / М-во ОНУ, Терн. акад. нар. гос-ва. – Тернопіль : «Економічна думка», 2002. – С. 45–47.

  8. Павліченко А. А. Ціннісні орієнтації в ракурсі самоактуалізації особистості (діагностичні критерії методики дослідження) / А. А. Павліченко // Вісник. – К. : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2002. – Вип. 3. – С. 94–96.

  9. Фурман А. А. Категоріальний апарат аксіосфери як проблема теоретичної психології / А. А. Фурман // Вітакультурний млин : Методологічний альманах. – 2007. – Модуль 6. – С. 43–46.