Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Технічні науки / Процеси та машини обробки тиском


Данько Андрій Володимирович. Удосконалення технології гарячої прокатки товстих листів шляхом керування швидкісними режимами деформування : Дис... канд. наук: 05.03.05 - 2008.



Анотація до роботи:

Данько А.В. Удосконалення технології гарячої прокатки товстих листів шляхом керування швидкісними режимами деформування . – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата технічних наук за спеціальністю 05.03.05 «Процеси та машини обробки тиском». – Донбаська державна машинобудівна академія, Краматорськ, 2008.

У роботі виконано комплекс досліджень і розробок з удосконалення технології гарячої прокатки товстих листів з метою зменшення поздовжньої і поперечної різнотовщинності за допомогою керування швидкісними режимами деформування. Для стабілізації пружних деформацій чистових клітей товстолистових станів використано кінематично асиметричну прокатку і зміну швидкості прокатки.

У теоретичній частині розроблені чисельні математичні моделі локальних і інтегральних параметрів прокатки в низькому осередку деформації за наявності кінематичної асиметрії на основі енергетичного і силового підходів. Проведено математичне моделювання прокатки з кінематичною асиметрією за умов, характерних для чистових клітей ТЛС. Встановлені основні закономірності впливу ступеня розузгодження швидкостей робочих валків на силу прокатки.

Експериментально поляризаційно-оптичним методом і методом штифтових месдоз досліджено характер зміни контактних напружень при розузгодженні швидкостей валків. Методом фізичного моделювання досліджена залежність сили прокатки від ступеня кінематичної асиметрії і ступеня деформації. Трьома вказаними методами встановлено, що ефект кінематичної асиметрії посилюється при збільшенні ступеня деформації, і зменшення сили прокатки може досягати 1,3 рази.

Розроблено нові способи і технології усунення поздовжньої і поперечної різнотовщинності товстих листів за допомогою розузгодження швидкостей робочих валків і змінення швидкості прокатки.

У дисертації виконані науково-технічні розробки, спрямовані на підвищення точності товстолистового прокату технологічними методами, без змін в конструкції основного устаткування, і рішенню на цій основі задачі підвищення конкурентоспроможності вітчизняних металургійних підприємств.

1. У результаті аналізу науково-технічної літератури встановлено, що зменшення поздовжньої і поперечної різнотовщинності в чистових клітях листових станів можливе загальною технологічною дією – зміною швидкісних умов деформації. В клітях з індивідуальним приводом для цього може бути використана кінематично асиметрична прокатка, а в клітях з груповим приводом – зміна швидкості прокатки.

2. На основі розроблених чисельних математичних моделей локальних і інтегральних параметрів прокатки в низькому осередку деформації за наявності кінематичної асиметрії з використанням енергетичного і силового підходів проведено математичне моделювання і показано, що відмінність у величині сили прокатки, визначена кожним з вказаних підходів, не перевищує похибок округлень. Уточнені основні закономірності впливу ступеня розузгодження швидкостей робочих валків на розподіли напружень і силу прокатки. За наслідками чисельного моделювання зменшення напружень і при = 40%, KV = 1,18 склало 1,95 і 2,79 раз відповідно. Одержано багаточинникові залежності ступеня кінематичної асиметрії від основних параметрів прокатки, що забезпечують стабілізацію сили прокатки і товщини розкатів.

3. Здійснений одновимірний порівняльний аналіз напруженого стану при сисиметричній і кінематично асиметричній прокатці з використанням в якості статичних граничних умов експериментально знайдених контактних напружень. Встановлено, що при = 23,01%, lд/hср = 5,51, KV = 1,18 максимум зменшився в 1,38 рази, – в 2,1 рази, при = 40,2%, lд/hср = 1,76, KV = 1,07 відповідно в 1,48 і 1,75 раз. Таким чином підтверджені одержані математичним моделюванням висновки про ступінь зменшення напружень х і рх.

4. Теоретичним розрахунком доведено, що зміна швидкості прокатки в інтервалі, властивому ТЛС, внаслідок зниження опору деформації зменшує силу прокатки на 5,79 6,74МН, що при модулі жорсткості сучасних чистових клітей 67МН/мм змінює пружну деформацію на 0,83 0,96мм. Цього цілком достатньо для усунення поздовжньої різнотовщинності максимальної величини. Знайдено залежності для визначення швидкості, що забезпечує усунення різнотовщинності. Проведено дослідження ефективності нового способу усунення поздовжньої різнотовщинності зміною швидкості прокатки, показано, що його доцільно застосовувати при прокатці тільки марок сталей з відношенням реологічних параметрів (по Л. Андрійку і Г. Тюленеву) с/а 1530. Розрахунком доведено, що технічна реалізація запропонованого способу прокатки можлива на існуючому устаткуванні, і що підтверджено експериментальною перевіркою на напівпромисловому стані 105/260250 ДДМА.

5. У результаті дослідження поляризаційно-оптичним методом розподілу контактних напружень при симетричній і асиметричній прокатці листів з товщиною, характерною для чистових клітей ТЛС, уточнений характер впливу швидкісної асиметрії на контактні напруження в цих умовах. Показано, що вплив кінематичної асиметрії на силу прокатки збільшується із зростанням ступеня деформації. Порівняльним дослідженням методом штифтових месдоз знайдені похибки, що виникають від деформування валків з органічного скла. Встановлено, що поляризаційно-оптичний метод дає систематичне заниження величин рх, від 7,05% до 23,8%. Результати досліджень методом штифтових месдоз підтверджують висновок про посилення ефекту кінематичної асиметрії із збільшенням ступеня деформації.

6. Методом фізичного моделювання проведено безпосереднє дослідження впливу кінематичної асиметрії на силу прокатки. Встановлено, що в середньому по висоті осередку деформації при прокатці з відносними обтисненнями 0,3 0,4 сила прокатки знижується в 1,21,3 раз. Одержана регресійна залежність відносної зміни сили прокатки від ступеня деформації і ступені кінематичної асиметрії, придатна для використання на промислових станах.

7. На основі проведених теоретичних і експериментальних досліджень розроблено новий спосіб зменшення подовжньої різнотовщинності товстих листів в клітях з індивідуальним приводом за рахунок кінематично асиметричної прокатки, два нові способи – в клітях з груповим, а також новий спосіб усунення поперечної різнотовщинності із застосуванням кінематично асиметричної прокатки. Результати досліджень і розробок передані ЗАТ "НКМЗ" і ВАТ "АМК", де вони застосовуються для підвищення точності прокатки, а також при проектуванні нових листових станів і реконструкції існуючих з метою зниження собівартості продукції. У результаті впровадження на ЗАТ «НКМЗ» практичних рекомендацій і технічних рішень був одержаний економічний ефект в 297000 грн.

Публікації автора:

1. Данько А. В. Про можливість усунення поздовжньої різнотовщинності товстих листів зміненням швидкості прокатки / А. В. Данько, М. П. Козін // Сб. научн. тр. ДонГТУ, вып.18. – Алчевск, 2004. – С. 170–177.

2. Данько А. В. Розробка швидкісного режиму прокатки для усунення поздовжньої різнотовщинності товстих листів / А. В. Данько, Г. Г. Шломчак // Наукові вісті. Сучасні проблеми металургії. Том 8. Пластична деформація металів. – Дніпропетровськ, 2005. – С. 260–263.

3. Данько А. В. Дослідження ефективності нового способу усунення подовжньої різнотовщинності / А. В. Данько, Г. Г. Шломчак // Удосконалення процесів і обладнання обробки тиском в металургії і машинобудуванні : тем. зб. наук. праць. – Краматорськ, 2006. – С. 175–179.

4. Данько А. В. Определение диапазона регулирующего воздействия при устранении продольной разнотолщинности изменением скорости прокатки / А. В. Данько, А. Н. Кулик // Вісник ДДМА. – Краматроск, – 2006, № 1Е(6). – С. 88–92.

5. Федоринов В. А. Исследование контактных напряжений при асимметричной прокатке методом фотоупругости / В. А. Федоринов, А. В. Данько, Г. Г. Шломчак // Удосконалення процесів і обладнання обробки тиском в металургії і машинобудуванні : тем. зб. наук. праць. – Краматорськ, 2007. – С. 369–373.

6. Кулик А. Н. Влияние кинематической асимметрии на силу прокатки в чистовых клетях толстолистовых станов / А. Н. Кулик, А. В. Данько, К. Ю. Юрков, А. А. Файчак // Удосконалення процесів і обладнання обробки тиском в металургії і машинобудуванні : тем. зб. наук. праць. – Краматорськ, 2008. – С. 269–273.

7. Пат. № 73831, Україна, 7 В21В1/ 22,В21В37/46. Спосіб прокатування товстих листів / Данько А. В., Козін Н. П. ; заявник і патентообладавець Донбаський держ. техн. університет ; заявл. 21.07.03 ; опубл. 15.09.05, Бюл. № 9 : іл.

8. Пат. № u 2008 03228, Україна, МПК (2006). В21В 1/26. Спосіб прокатки товстих листів // Сатонін О. В., Кулик О. М., Данько А. В. ; заявник і патентообладавець Донбаський держ. техн. університет ; заявл. 13.03.08 ; опубл. 10.07.08, Бюл. № 13. : іл.

9. Данько А. В. Новый способ уменьшения продольной разнотолщинности толстых листов / А. В. Данько, Н. П. Козин // Материалы VI научн.-техн. конф. молодых специалистов ОАО "АМК". – Алчевск, 2006. – С. 21–22.

10. Данько А. В. Исследование эффективности нового способа устранения продольной разнотолщинности при прокатке толстых листов / А. В. Данько, Г. Г. Шломчак // Материалы I междунар. научн.-техн. конф. молодых специалистов "Азовмаш-

2006". – Мариуполь, 2006. – С. 59–60.

11. Кулик А. Н. Влияние реологических свойств металла на параметры прокатки при устранении продольной разнотолщинности / А. Н. Кулик, А. В. Данько // Розвиток методів розрахунку, удосконалення технологій та обладнання процесів обробки металів тиском : матеріали наук.-практ. конф., присвяченої пам'яті В. Ф. Потапкіна. – Краматорськ, 2007. – С. 23.

12. Данько А. В. Математичне моделювання динаміки приводу чистової кліті ТЛС при плющенні із змінною швидкістю / А. В. Данько, О. М. Кулик, Д. I. Морозов // Матеріали II наук.-техн. конф. молодих спеціалістів "Енергомашспецсталь 2008". – Краматорськ, 2008. – С. 40–41.

Особистий внесок претендента в роботах, опублікованих у співавторстві

[14, 911] – розрахунок діапазону регулюючої дії, розробка методики визначення швидкісного режиму, дослідження ефективності способу, вивчення впливу реологічних властивостей сталей на необхідну зміну швидкості;

[5] – участь в експериментальних дослідженнях контактних напружень поляризаційно-оптичним методом, аналіз результатів;

[6] – участь в організації і проведенні експерименту, статистична обробка даних, аналіз результатів;

[10] – постановка задачі, участь в аналізі результатів, висновки;

[7,8] – розробка формул і описи винаходів, розрахунок прикладів.