Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Мистецтвознавство / Музичне мистецтво


18. Зосім Ольга Леонідівна. Українська духовна пісня західноєвропейського походження в історичному розвитку (XVII-XX ст.): дис... канд. мистецтвознавства: 17.00.03 / Національна музична академія України ім. П.І.Чайковського, 2004.



Анотація до роботи:

Зосім О.Л. Українська духовна пісня західноєвропейського походження в історичному розвитку (XVII-XХ ст.).Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата мистецтвознавства за спеціальністю 17.00.03 – Музичне мистецтво. – Національна музична академія ім.П.І.Чайковського, Міністерство культури і мистецтв України, Київ, 2004.

Дисертація присвячена вивченню української духовної пісні західноєвропейського походження протягом всього періоду її історії (XVII-ХХ ст.). В процесі роботи було уведено в науковий обіг новий текстовий та музичний матеріал, пов’язаний із рецепцією європейської духовної пісенності на українських землях. Встановлено та уточнено першоджерела сімдесяти пісень європейського походження в українському репертуарі XVII-XIX ст. Розроблено методологічну основу для вивчення запозичених пісень у вітчизняній традиції, де визначено функціональні відмінності духовнопісенного репертуару на різних етапах його розвитку. Встановлено три різновиди української духовної пісні: позалітургічний, паралітургічний, літургічний. Подано жанрову класифікацію духовних пісень паралітургічного призначення. Описано способи рецепції європейських духовнопісенних творів у вітчизняному репертуарі та виявлено риси спорідненості та відмінності європейської і української пісенних традицій.

У Висновках підсумовуємо результати дослідження. Вивчення історії української духовної пісні показало, що західноєвропейська духовнопісенна традиція (католицька та протестантська богослужбова, а також позабогослужбова, що належала до обох конфесій) стала однією зі складових у формуванні вітчизняної. Український духовнопісенний репертуар XVII-ХХ ст. представлений трьома функціональними різновидами пісень: позалітургічними, паралітургічними та літургічними, у формуванні якого відіграли важливу роль пісні західноєвропейського походження.

Позалітургічна пісенність виникає в українському православному середовищі, яке змінило функцію європейських пісень з богослужбової на позабогослужбову. Рецепція західноєвропейського репертуару йшла передусім через використання елементів пісенних творів (усталені й типізовані звороти музичної мови, спосіб віршування, запозичені теми та сюжети пісень тощо). Разом з тим в українському позабогослужбовому репертуарі налічувалося не менше двадцяти перекладених пісенних творів, з яких десять були популярними протягом тривалого часу.

Паралітургічна пісенність почала розвиватися у XVIII ст. у зв’язку з діяльністю на західноукраїнських землях Уніатської Церкви, де почали поширюватися деякі практики з латинської літургії, а саме спів духовних пісень на богослужінні. Близькість до латинської літургічної традиції проявися у збільшенні кількості запозичених пісень, яких в рукописах XVIII-ХІХ ст. західноукраїнського походження було не менше п’ятдесяти, а також у збагаченні репертуару завдяки перекладу пісень тих жанрових груп, які не були представлені в позабогослужбовому репертуарі.

У ХХ ст. з’являється третій напрям вітчизняної духовної пісенності – літургічний, який розвивається в християнських конфесіях іноземного походження - протестантській та римо-католицькій - з 90-х рр. ХХ ст., які почали створювати пісенний богослужбовий репертуар українською мовою. У зв’язку з діяльністю Римо-Католицької Церкви, у якій зараз йде активний процес залучення пісень з європейського репертуару, частина яких вже була перекладена триста чи двісті років тому, можна говорити, що сьогоденні переклади є не лише створенням нової, а й органічним продовженням на сучасному етапі багатовікової вітчизняної духовнопісенної традиції.

Порівняння типологічно споріднених процесів дозволило ясніше уявити історію жанру духовної пісні, а також підтвердити деякі гіпотези, висловлені у роботі.

Публікації автора:

  1. Зосим О.Л. К проблеме связи украинского и словацкого духовного песенного творчества XVII-XVIII вв. // Київське музикознавство. - Вип. 1. - К.: КДВМУ ім. Р.М.Глієра, 1998. - С. 28-33.

    Зосім О.Л. Українські різдвяні пісні та їх європейські аналоги // Київське музикознавство. - Вип. 3. - К.: КДВМУ ім. Р.М.Глієра, 2000. - С. 15-22.

    Зосім О.Л. Євхаристичні пісні в українських пісенниках XVIII ст. та їх польські прототипи // Літературознавство: Матеріали IV конгресу Міжнародної асоціації україністів. - Книга 1. - К.: ТОВ “Видавництво “Обереги”, 2000. - С. 180-186.

    Зосім О.Л. Запозичені пісні періоду Великого Посту в українських та російських рукописах XVII-XVIII століть // Київське музикознавство. - Вип. 5. - К.: КДВМУ ім. Р.М.Глієра, 2000. - С. 67-76.

    Зосім О.Л. Мелодії українських духовних пісень: у пошуках першоджерел // Київське музикознавство. - Вип. 8. - К.: КДВМУ ім. Р.М.Глієра, 2002. - С. 36- 43.

    Зосім О.Л. Українська духовна пісня: традиція і сучасність // Народна творчість та етнографія. – 2002. - №1-2. – С. 89-93.

    Зосім О.Л. Латинська літургічна традиція та українська духовна пісня // Старовинна музика: сучасний погляд. Науковий вісник НМАУ ім. П.І.Чайковського. - К.: НМАУ ім. П.І.Чайковського, 2003. – Вип. 24. – С. 57-67.