Анотація до роботи:
Калімуліна Т. А. Універсалії культури у творчості Кшиштофа Пендерецького. Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата мистецтвознавства за фахом 17.00.03 – музичне мистецтво. Одеська державна музична академія ім. А. В. Нежданової. – Одеса, 2003. У дисертації досліджується творчість К. Пендерецького як цілісний жанрово-стильовий феномен, типовий для музичної культури другої половини ХХ – початку ХХІ сторіччя. Підставою для даного дослідницького підходу стають універсалізм і протеїчність композиторського методу Пендерецького. Головні фактори поетики композитора розкриваються в зв’язку з універсаліями культури другої половини ХХ сторіччя, їх антиномічними засадами, шляхами їх реалізації в стильовому змісті музики. Розкривається також особливе розуміння програмності у творчості композитора і його обумовленість новими художніми завданнями музики. Оновлюється уявлення про композиторський метод – у зв’язку з аналізом вербальних аспектів музичної символіки Пендерецького. Вивчення сакральної символіки у творах композитора дозволяє пояснити його жанрово-стильові новації, одночасно, його інтерес до релігійно-канонічних основ культури. Як провідна риса стилю Пендерецького обговорюється його прагнення до синтезу – на сюжетно-тематичному, жанрово-композиційному і стилістичному рівнях музичної форми. Аналіз опери “Чорна маска” Пендерецького дозволяє визначити особливе місце цього твору в загальній еволюції стилю композитора. У зв’язку з трагедійними тенденціями творчості польського композитора дана опера яскраво репрезентує неориторичні риси мислення Пендерецького й обумовлений ними метод контамінації. Дослідження творчості Пендерецького в широкому культурологічному, естетичному і історико-стильовому контексті сприяє розумінню та поняттєвому визначенню нових концептуальних можливостей музики на рубежі тисячоріч, у тому числі – нового призначення музичних хронотопів і нової якості, культурологічної значущості музичної символіки. |