Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Історичні науки / Історія України


Чернявська Світлана Миколаївна. Впровадження української мови в систему освіти 1923-1932 рр.: дисертація канд. іст. наук: 07.00.01 / Харківський національний ун-т ім. В.Н.Каразіна. - Х., 2003.



Анотація до роботи:

Чернявська С.М. Впровадження української мови в систему освіти у 1923-1932 рр. Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата історичних наук за спеціальністю 07.00.01 – історія України. Харківський національний університет ім. В.Н. Каразіна, Харків, 2003.

У роботі міститься дослідження процесів українізації на всіх рівнях освіти УСРР у 1923–1932 рр. Автор доводить, що політика українізації освіти запроваджувалася неухильно, наполегливо і комплексно. Партійний та державний апарат докладав значних зусиль для матеріально-технічної забезпеченості українізації освіти, насамперед необхідними педагогічними кадрами та навчальною літературою. В її ході були досягнуті значні результати, відбулися позитивні зрушення, які сприяли мовному та культурному зближенню різних верств українського населення, підвищенню їх освітнього рівня, були подолані деякі диспропорції в сфері етнічної політики. Найбільших успіхів радянська влада досягла у сфері шкільної освіти, організації шкільної справи та підготовки вчительських кадрів. У зв'язку з політехнізацією освіти особливого значення набули технікуми, які в Радянській Україні були закладами вищої освіти. З найбільшими труднощами запроваджена реформа стикалася на рівні вищих навчальних закладів. Ступінь українізації студентів, викладачів та відсоток етнічних українців серед тих, хто навчався, значною мірою залежали від фахової спрямованості навчальних закладів. На початку 1930-х рр. директивний характер та непослідовність запроваджених реформ і остаточна відмова від закріплення успіхів політики українізації призвели до негативних наслідків в сфері української освіти.

Публікації автора:

  1. Чернявська С.М. Деякі питання розробки курсу на впровадження української мови в систему освіти (20-ті роки ХХ ст.) // Зб. наук. пр. Харк. держ. пед. ун-ту ім. Г.С.Сковороди. Сер. Історія та географія. – 2001. – Вип. 7. – С. 57–63.

  2. Чернявська С.М. Деякі питання впровадження викладання української мови в середні навчальні заклади УСРР (1921–1930 рр.) // Зб. наук. пр. Харк. держ. пед. ун-ту ім. Г.С.Сковороди. Сер. Історія та географія. – 2001. – Вип. 8. – С. 99–107.

  3. Чернявська С.М. Основні напрямки українізації вищих навчальних закладів УСРР у 1920-ті роки // Зб. наук. пр. Харк. держ. пед. ун-ту ім. Г.С.Сковороди. Сер. Історія та географія. – 2002. – Вип. 10. – С. 51–58.

  4. Чернявська С.М. Основні напрямки українізації технікумів УСРР у 1920-ті роки // Вчені зап. Харк. гуманіт. ін-ту “Нар. укр. акад.”. – 2002. – Т. 8. – С. 225–231.

  5. Чернявская С.Н. К вопросу о причинах проведения украинизации в УССР (1920–1933 гг.) // Дистанционное образование: опыт и перспективы: Материалы V междунар. науч.-практ. конф. – Белгород, 2001. – С. 68–72.

  6. Кримець О.М., Чернявська С.М. Навчання професійного й ділового спілкування у технічному вузі // Зб. наук. пр. Харк. держ. пед. ун-ту ім. Г.С.Сковороди. Сер. Лінгвіст. дослідж. – 2001. – Вип. 7. – С. 226–228.

  7. Дубічинський В.В., Кримець О.М., Чернявська С.М. Словник-мінімум термінів ділової мови сучасного фахівця // Зб. наук. пр. НТУ “ХПІ”. – 2002. – Ч. 2. – С. 77–81.

  8. Кримець О.М., Пенькова Е.Г., Чернявська С.М. Лінгвістична підготовка як одна із складових гуманітарно-технічної освіти // Подготовительные факультеты в современных условиях: Материалы междунар. науч.-метод. конф. – Х., 2003. – С. 19–20.