Анотація до роботи:
Сиротинська Н.І. "Вибрані осмогласні жанри української монодії". - Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата мистецтвознавства за спеціальністю 17.00.03 - Музичне мистецтво. - Львівська державна музична академія ім. М.В. Лисенка, Львів, 2004. У дисертації на великому джерельному матеріалі осмогласних жанрів української монодії досліджуються вибрані осмогласні цикли, які виявляють особливості адаптаційних процесів засвоєння візантійської осмогласної системи. Аналітичні спостереження над осмогласними циклами дозволили прослідкувати також тенденції спрямовані до утворення національного типу півчого нотолінійного збірника - Ірмологіона, на прикладі якого виявляємо поступове утвердження власне гласового структурного типу, який з’явився на початку XVII ст. і швидко став переважаючим. Дослідження вибраних осмогласних жанрів з використання завершеної розробки комп'ютерної бази даних Ірмос "Репертуар української та білоруської сакральної монодії" дозволило охопити широкий спектр матеріалу різного географічного походження. На прикладі інципітних списків 28 рукописів виявлено дивовижну стабільність мелодики та звуковисотних рівнів піснеспівів кожного гласу в межах циклу. Такі характеристики засвідчують з одного боку незвичайно потужний струмінь усної півчої практии в усіх регіонах України, а також присутності глибокої теологічної базової основи, цементуючої розрізнені у часі написання та географічному віддаленні Ірмологіони. Такий феномен української осмогласної монодії потребує використання нового методу дослідження - комплексного богословсько-літургічного та мелодичного аналізу. Різноаспектне вивчення вибраних осмогласних жанрів догматиків, степенних-антифонів та воскресних ірмосів показало формування в українському сакральному півчому мистецтві нового типу внутрігласових співвідношень, що демонструє високий рівень національної духовної культури. |