Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Психологічні науки / Педагогічна та вікова психологія


Бабенко Катерина Анатоліївна. Взаємозв'язок механізмів символізації змісту несвідомого (на матеріалі психоаналізу комплексу тематичних психомалюнків) : дис... канд. психол. наук: 19.00.07 / Черкаський національний ун-т ім. Богдана Хмельницького. — Черкаси, 2008. — 390арк. : іл. — Бібліогр.: арк. 199-238.



Анотація до роботи:

Бабенко К.А. Взаємозв’язок механізмів символізації змісту несвідомого (на матеріалі психоаналізу комплексу тематичних психомалюнків). – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук зі спеціальності 19.00.07 – педагогічна та вікова психологія. – Інститут психології ім. Г.С.Костюка АПН України, Київ, 2007.

Дисертаційну роботу присвячено вивченню механізмів символізації несвідомого змісту психіки у їх взаємозв’язках, що, як продемонструвало проведене дослідження, пов’язано з внутрішньою динамікою цілісної психіки.

У роботі презентовано історичний аспект дослідження феноменів несвідомого та символізації його змісту у вітчизняній та зарубіжній психології; розглянуто методи, завдяки яким можливе їх вивчення.

Аналіз емпіричного матеріалу групової психокорекційної роботи за методом активного соціально-психологічного навчання (АСПН) з майбутніми психологами-практиками дозволяє констатувати, що механізми символізації, відкриті З. Фрейдом при тлумаченні сновидінь, проявляються особливо рельєфно у малюнковому матеріалі та матеріалі «Казок про власне життя» людей, що знаходяться в межах психічного здоров’я.

Доведено, що механізми символізації змісту несвідомого знаходяться у взаємозв’язках, але і узгоджуються з генеральним механізмом захисної системи «до сили». Дисертаційне дослідження переконливо свідчить про переваги психодинамічного підходу до аналітичної роботи з малюнками порівняно з формалізованою інтерпретацією. Також у роботі доведена необхідність врахування особливостей механізмів символізації несвідомого змісту психіки та їх взаємозв’язків у фаховій підготовці психологів-практиків.

У висновках викладено результати теоретичного та емпіричного дослідження, основні з яких такі:

  1. Аналіз робіт вітчизняних науковців засвідчив, що дослідженням проблеми несвідомого в дореволюційний період приділялась значна увага, що не властиво радянському періоду; проблема несвідомого знаходилася під забороною, що в значній мірі було обумовлено ідеологічною парадигмою психології в Радянському Союзі; пострадянський період характеризується посиленням уваги науковців України та Росії до феномену несвідомого та до психоаналізу, що знайшло відображення у окремих напрямках практичної психології.

  2. Аналіз наукової літератури, спрямований на визначення особливостей символізації несвідомого змісту психіки, доводить неоднозначність тлумачення самого поняття «символізація», під яким розуміють: складову мислення (Р. Арнхейм, Е. Блейлер, С. Ейзенштейн, Л. Леві-Брюль, І. М. Сеченов); символізм (Е. Гловер), символічну функцію (Л. С. Виготський, К. Ґ. Юнґ); психоаналітичний символізм (Х. Блюм); частковий прояв глобальної символічної функції (Ж. Лакан, Б. Мур, Р. Руссійон, Б. Фаїн); захисний механізм «Я» (Р. Ф. Додельцев, Т. В. Панфілова); символічні симптоматичні дії (П. Орбан). Ми солідаризуємося з визначенням символізації Т.С.Яценко, як процесу маскування витісненого змісту від свідомої цензури при збереженні тенденції прояву його у поведінці.

  3. Символізація рельєфно виявляється у державній атрибутиці, релігії, геральдиці, народній творчості, ритуалах, модних атрибутах, забобонах, соціальних ефектах тощо (при цьому вона тісно пов’язана з умовними цінностями індивіда чи групи).

  4. Природа механізмів символізації, що носять латентний характер, обумовлює неможливість безпосереднього вивчення даного феномену за допомогою формалізованих тестових методик. Глибинно-психологічний ракурс дослідження механізмів символізації несвідомого змісту психіки показав їх взаємообумовленість особистісною проблематикою суб’єкта.

  5. Дослідження взаємозв’язків механізмів символізації змісту несвідомого здійснено за допомогою психоаналізу комплексу тематичних психомалюнків, що відкрило можливість системного пізнання психіки в єдності свідомого і несвідомого та уможливило вивчення механізмів символізації у їх взаємозв’язках. Діалогічна взаємодія з автором малюнків сприяла об’єктивації глибинних детермінант психіки, що включає і механізми символізації змісту несвідомого у їх взаємозв’язках.

  6. Механізми символізації несвідомого змісту психіки суб’єкта, які були виділені З. Фрейдом у онейричній діяльності, діють як при створенні малюнків та казок (маскують витіснений зміст шляхом згущення образів малюнку, зрушення окремих частин образу зображення, заміщення одних образів протилежними, поєднання різних персонажей у одному образі, порушення природного порядку речей у зображеннях тощо), так і сприяють процесу психоаналітичної інтерпретації матеріалу, отриманого у діалогічній взаємодії із протагоністом.

  7. Застосування у процесі групової роботи методів психоаналізу комплексу тематичних малюнків та психоаналізу казки дозволяють об’єктивувати механізми символізації у їх взаємозв’язках та виявити їх роль як в процесах маскування змісту несвідомого, так і в об’єктивуванні, що є передумовою глибинно-психологічного пізнання (інтерпретації).

  8. Теоретико-емпіричний аналіз матеріалу, отриманого в процесі глибинно-психологічної корекції за методом АСПН, дозволив виявити наявність базових механізмів символізації (згущення, зміщення, натяк, генералізація, локалізація та інших) і ситуативних форм прояву механізмів символізації змісту несвідомого.

  9. Взаємозв’язки механізмів символізації несвідомого змісту психіки згармонізовані з системними характеристиками психіки загалом, тому їм притаманна як залежність від інфантильних цінностей, так і підкореність генеральному механізму просоціальної адаптації психіки («до сили»). Дане дисертаційне дослідження доводить, що механізми символізації знаходяться у взаємозв’язку, що відображає єдність свідомої та несвідомої сфер психіки.

  10. Врахування у підготовці психологів результатів дисертаційного дослідження сприяє вдосконаленню діагностико-корекційного інструментарію, що засвідчують якісні і кількісні показники результативності цього процесу.

Перспективи наукових досліджень вбачаємо в посиленні онтогенетичного вивчення функційного аспекту механізмів символізації у їх взаємозв’язках.

Публікації автора:

  1. Теслюк П.В., Славінська Т.Б., Бабенко К.А. Наскрізна програма фахової підготовки студентів психологічного факультету / Навчальна програма – Черкаси: Черкаський національний університет, 2004. – 64 с.

  2. Євтушенко І.В., Мелоян А.Е., Бабенко К.А. Страх та агресія як деструктивні прояви психіки // Психологія. Зб. наук. пр. – К.: НПУ імені М.П.Драгоманова, Вип. 21. – 2003. – С. 68–80.

  3. Бабенко К.А., Будяк Л.В. Механізми символізації змісту несвідомого // Актуальні проблеми практичної психології. Зб. наук. пр. – Херсон: Персей, 2004. – С. 14–16.

  4. Бабенко К.А. Роль уяви у створенні образів малюнку // Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова. Зб. наук. пр. – К.: НПУ, 2005. – № 7 (31). – С. 15–20.

  5. Бабенко К.А. Особливості уяви у процесі створення графічних образів // Тези доповідей учасників конференції «Творчість як засіб особистісного росту та гармонізації людських стосунків». – Київ–Житомир: Державний фонд фундаментальних досліджень МОН України, 2005. – С. 22–23.

  6. Бабенко К.А. Роль уяви у процесі створення образів // Матеріали 8-ї міжнародної науково-практичної конференції «Наука і освіта 2005». – Т. 49. Психологія. – Дніпропетровськ.: Наука і освіта, 2005. – С. 7–8.

  7. Бабенко К.А. До проблеми інтерпретації у психології // Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова. Зб. наук. пр. – К.: НПУ, 2005. – № 9 (33). – С. 33–38.

  8. Бабенко К.А. Проблема символізації змісту несвідомого // Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова. Зб. наук. пр. – К.: НПУ, 2005. – № 8 (32). – С. 46–52.

  9. Бабенко К.А. Виховна робота на психологічному факультеті // Аврамченко С.М., Теслюк П.В., Бабенко К.А., Іваненко Б.Б. Академік АПН України Яценко Тамара Семенівна: науково-творчий шлях 1972-2002. – Черкаси, Черкаський національний університет, 2004. – С. 124–128.

  10. Бабенко К.А. До проблеми механізмів символізації змісту несвідомого // Збірник наукових праць: філософія, соціологія, психологія. – Івано-Франківськ: Плай, 2005. – Вип.10. – Ч. ІІ. – С. 153–159.

  11. Бабенко Е.А. Механизмы символизации в рекламной продукции // Материалы ХІІІ Международной конференции студентов, аспирантов и молодых ученых «Ломоносов – 2006» 12-15 апреля 2006 р., – Т. 2: Издательство Московского университета, 2006. – С. 485–486.

  12. Бабенко К.А. До проблеми механізмів символізації у психоаналізі З. Фрейда // Проблеми сучасної педагогічної освіти. Сер.: Педагогіка і психологія. – Зб. статей: Вип. 9. – Ч.1. – Ялта: РВВ РВУЗ КГУ, 2006. – С. 11–17.

  13. Яценко Т.С., Іваненко Б.Б., Бабенко К.А., Аврамченко С.М., Мелоян А.Е. Об’єктні відношення суб’єкта та їх пізнання за допомогою предметної моделі // Педагогічний процес: теорія і практика: Зб. наук. пр. Інституту педагогіки і психології професійної освіти АПН України / За ред. С.О. Сисоєвої. Вип. 1 – К.: ЕКСМО, 2005. – С. 338–360.

  14. Бабенко К.А. Феномен несвідомого в українських дослідженнях ХІХ – початку ХХ століття // Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова. Зб. наук. пр. – К.: НПУ, 2006. –№ 14 (38). – С. 13–16.

  15. Бабенко Е.А. Глубинно-психологический аспект проблемы символизации бессознательного // Материалы Международной психоаналитической конференции. 16-17 декабря 2006 г. Москва / Под ред. А.Н.Харитонова, П.С.Гуревича, А.В.Литвинова. В 2-х т. Т.1 – М.: Русское психоаналитическое общество, 2006. – С. 114–120.

  1. Бабенко К.А. Символізація в контексті духовного розвитку особистості // Гендерні основи розвитку сім’ї: Збірка матеріалів науково-практичної конференції. – Черкаси, 2006. – С. 25–27.

  2. Бабенко К.А. Категорія несвідомого в українських дореволюційних дослідженнях // Сімнадцята наукова сесія Осередку Наукового товариства
    ім. Шевченка у Черкасах: Матеріали доповідей на засіданнях секцій і комісій,
    14–24 березня 2006 р. / За ред. В. В. Масненка. – Черкаси: Осередок НТШ у Черкасах, 2007. – С.138–140.

  3. Бабенко К.А. Соціальні вияви символізації // Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова. Зб. наук. пр. – К.: НПУ, 2007. – № 19 (43). – С. 270–275.