Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика навчання та виховання (по областях і рівню освіти)


69. Ковбаса Юрій Миколайович. Зміст і методика професійної підготовки старшокласників з бухгалтерського обліку в умовах міжшкільного навчально-виробничого комбінату: дис... канд. пед. наук: 13.00.02 / Національний педагогічний ун-т ім. М.П.Драгоманова. - К., 2005.



Анотація до роботи:

Ковбаса Ю.М. Зміст і методика професійної підготовки старшокласників з бухгалтерського обліку в умовах міжшкільного навчально-виробничого комбінату. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.02 – теорія і методика трудового навчання. Національний педагогічний університет імені М.П.Драгоманова. – Київ, 2005.

У дисертації розроблено зміст і структуру курсу професійної підготовки “Основи бухгалтерського обліку”. Відбір змісту навчального матеріалу здійснений на основі розроблених критеріїв: відповідність змісту основним функціям у діяльності бухгалтерів; доступність і відповідність змісту навчального матеріалу розумовим і віковим можливостям учнів; практична спрямованість змісту для організації постійної професійної діяльності в процесі навчання; міжпредметна і внутрішньопредметна координація змісту навчального матеріалу; взаємозумовленість у структурі змісту теоретичних відомостей і практичних дій.

Вперше розроблено і експериментально перевірено методику навчання основам бухгалтерського обліку в умовах МНВК із застосуванням комплексу активних методів навчання, серед яких провідне місце належить методу проектів як складовій проблемного навчання.

Основні результати дослідження знайшли втілення у розробці навчальної програми професійної підготовки “Основи бухгалтерського обліку” для учнів 10-11 класів загальноосвітніх шкіл.

Одержані в результаті проведеного експерименту дані підтверджують висунуту гіпотезу і дають змогу зробити такі висновки:

  1. Досвід передових країн переконує, що розвинуте виробництво все менше потребує робітників низької кваліфікації, а натомість зростає попит на високоосвічені та висококваліфіковані кадри. Разом з тим знижується попит на робітничі спеціальності, а збільшується на професії сфери обслуговування виробництва і населення (торгівля, транспорт, побутові послуги, туристичний бізнес тощо). Одними з найпотрібніших та престижних стають професії, пов’язані із обліком, управлінням та контролем у господарській діяльності підприємств. Тобто відбувається модифікація змісту праці в усіх сферах виробництва. Вивчення особливостей становлення економічної та освітньої систем України показало, що професійне навчання старшокласників в умовах МНВК за спеціальністю “Бухгалтерський облік” є актуальною і однією з недостатньо розроблених проблем у педагогічній теорії і практиці на сучасному етапі. Вибір саме бухгалтерського обліку викликаний тим, що підлітки охоче обирають професії сфери економіки; розвиток малого і середнього підприємництва вимагає облікових умінь від кожного підприємця; зростання кількості фінансових послуг потребує від кожної людини елементарних вмінь обліку грошових коштів. Відсутність змісту і методичного забезпечення професійної підготовки з бухгалтерського обліку стримує її впровадження у навчальний процес середніх загальноосвітніх закладів.

  2. Вивчення особливостей і змісту діяльності фахівців бухгалтерського обліку різних галузей народного господарства дало змогу зробити висновок про те, що їх професійна діяльність має свої специфічні функції. Сучасний бухгалтер повинен: володіти знаннями з бухгалтерського обліку, фінансового менеджменту, аналізу фінансової діяльності, економічної теорії, податкового законодавства, мати гарні знання комп’ютерної техніки, вміти спілкуватися з людьми. Йому необхідні такі риси характеру: чесність, порядність, принциповість, комунікабельність, пунктуальність, велика працездатність, відповідальність, самостійність тощо.

Підготовка майбутніх бухгалтерів буде результативною за умови науково обґрунтованого змісту навчання, який би:

включав базовий мінімум теоретичних знань та практичних вмінь, що є загальними для бухгалтерів різних сфер виробництва;

був структурованим на основі принципу „спіралі”;

був побудованим на основі розроблених критеріїв, у яких враховано сутність професійної діяльності бухгалтера і дидактичні принципи трудового навчання, а саме: відповідність змісту основним функціям кваліфікованих бухгалтерів; доступність та посильність змісту навчального матеріалу розумовим і віковим можливостям учнів; практична спрямованість змісту; міжпредметна та внутрішньопредметна координація змісту навчального матеріалу; взаємозумовленість структури змісту теоретичних відомостей і практичних дій.

  1. Проведене дослідження засвідчує, що, окрім професійного бухгалтера, знання з обліку, які умовно поділяються на елементарні, прикладні та професійні, необхідні майже всім громадянам. Розроблена за результатами дослідження навчальна програма „Основи бухгалтерського обліку” має інваріативну і варіативну складові, що дає можливість середнім загальноосвітнім навчальним закладам вести підготовку бухгалтерів відповідно до запитів розташованих поряд підприємств. Її експериментальна перевірка у навчальному процесі МНВК показала, що зміст теоретичного матеріалу і дібрані практичні заняття є доступними для засвоєння учнями 10-11 класів.

Крім того, програма забезпечує реалізацію мети і завдань загальноосвітньої та професійної підготовки учнів.

  1. Професійна підготовка старшокласників з вивчення бухгалтерського обліку в умовах МНВК стане результативнішою, якщо методика формування у старшокласників професійних понять, вмінь і навичок бухгалтерського обліку буде базуватися на запропонованій системі практичних задач і вправ, проблемних завдань і конкретних ситуацій, розробці проектів у професійній діяльності.

  2. На основі теоретичного і експериментального дослідження доведено, що поєднання традиційного навчання з методами активізації навчально-пізнавальної діяльності учнів суттєво впливає на рівень розвитку професійного інтересу до вибору майбутньої діяльності у сфері фінансового обліку; зростання самостійності у навчальній і практичні діяльності; розвиток низки професійно важливих якостей особистості: акуратність, точність, чесність.

  3. Розроблена і запроваджена методика навчання бухгалтерського обліку пройшла дослідно-експериментальну перевірку. Результати педагогічного експерименту підтвердили ефективність запропонованої методики викладання курсу “Основи бухгалтерського обліку”, що доводить правильність теоретичних і науково-методичних підходів до їх розробки.

Матеріали даного наукового дослідження характеризують завершений етап роботи, який, однак, не вичерпує всіх аспектів, пов'язаних з проблемою професійної підготовки старшокласників у середніх загальноосвітніх закладах. На нашу думку, потребують подальших досліджень такі питання: розробка методик навчання із застосуванням нових інформаційних технологій; організація професійної підготовки старшокласників за іншими напрямами професійної підготовки учнів 10–11 класів (“Правове забезпечення підприємницької діяльності”, “Фінанси і кредит”, “Маркетинг” тощо); застосування проектної методики навчання при підготовці за іншими напрямами трудової і професійної підготовки учнів 10–11 класів.

Публікації автора:

  1. Ковбаса Ю.М. Професійна підготовка старшокласників як складова неперервної освіти // Вісник Чернігівського державного педагогічного університету імені Т.Г.Шевченка. Випуск 6. Серія: педагогічні науки: Збірник. – Чернігів: ЧДПУ, 2001. – № 6. – С.40–41.

  2. Ковбаса Ю.М. Нові проблеми у професійній підготовці старшокласників // Наукові записки: Збірник статей Національного педагогічного університету імені М.П.Драгоманова / Укл. П.В.Дмитренко, О.Л.Макаренко. – К.: НПУ, 2001. – Випуск 41. – С.27–29.

  3. Ковбаса Ю.М. Вимоги до змісту навчання основам бухгалтерського обліку у 10–11 класах середніх загальноосвітніх закладів // Оновлення змісту, форм і методів навчання і виховання в закладах освіти: Зб.наук.праць. Наукові записки Рівненського державного гуманітарного університету. Вип.25. – Рівне: РДГУ, 2003. – С.91–94.

  4. Ковбаса Ю.М. Професія бухгалтера: історія і сучасність // Трудова підготовка в закладах освіти. – 2003. – № 4. – С.50–53.

  5. Ковбаса Ю.М. Використання методу проектів при формуванні професійних вмінь бухгалтера в умовах МНВК // Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені М.Коцюбинського. Серія: Педагогіка і психологія. – Вінниця.: ВДПУ, 2004. – Випуск 11. – С.119–122.

  6. Ковбаса Ю.М. Програма професійного навчання учнів 10-11 класів. Основи бухгалтерського обліку. – К., 2004. – 20 с. (Гриф МОН України).

  7. Ковбаса Ю.М. Особливості психологічної підготовки учнів до підприємницької діяльності // Профорієнтація та довузівська підготовка майбутніх спеціалістів: проблеми, досвід, перспективи. Матеріали Всеукраїнської науково-методичної конференції. – Чернігів, 1999. – С.183–184.

  8. Ковбаса Ю.М. Бухгалтерський облік – новий напрям професійної підготовки старшокласників // Трудове навчання. Науково-методичний вісник № 1. – К.: НЕНЦ, 2002. – С.172–174.

  9. Ковбаса Ю.М. Теоретичні основи застосування методу проектів при вивченні курсу “Основи бухгалтерського обліку” // Науково-дослідна діяльність молодих вчених: Особливості підготовки майбутнього вчителя: Матеріали звітної науково-практичної конференції 19–20 травня 2003 р. / Укл. П.В.Дмитренко, Л.Л.Макаренко, І.О.Нікуліна. – К.: НПУ імені М.П.Драгоманова, 2003р. – С.100–104.